My Twitter Feed

11 Μαΐου, 2021

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

Θ. Ορφανιδης: Ο εξαιρετος μαεστρος απ` το Κιλκις

(Βίντεο)

Ένας δικός μας “άγνωστος” αλλά εξαιρετικά γνωστός στους κύκλους της λεγόμενης σοβαρής μουσικής, που οι ρίζες του είναι στο Κιλκίς, είναι ο διευθυντής ορχήστρας Θεόδωρος Ορφανίδης. Ας τον γνωρίσουμε:

Ο μαέστρος Θεόδωρος Ορφανίδης γεννήθηκε στο Herisau της Ελβετίας, από Κιλκισιώτες γονείς μετανάστες. Όταν ήταν μόλις ενός χρόνου, η οικογένεια επέστρεψε στον τόπο μας. “Ενώ δεν υπήρχε κανένας μουσικός στην οικογένεια, θυμάμαι πάντα τον εαυτό μου να αυτοσχεδιάζει και να γράφει μελωδίες, να τραγουδώ, να γράφω τα δικά μου στιχάκια“, λέει σε συνέντευξή του στην Έφη Αγραφιώτη.

Αφού τελείωσε το Λύκειο στο Κιλκίς, μετακόμισε στην Θεσσαλονίκη, όπου σπούδασε Ανώτερα Θεωρητικά. Παρακολούθησε μαθήματα αρμονίας, αντίστιξης, φούγκας, κλασσικού τραγουδιού και πιάνου στη Θεσσαλονίκη και γρήγορα η προικισμένη φύση του εντοπίστηκε και αναγνωρίστηκε. Ανέλαβε τη θέση του βοηθού μαέστρου στη χορωδία και ορχήστρα του Αγίου Χρυσοστόμου, υπό την διεύθυνση του Χρυσόστομου Σταμούλη. Παράλληλα δίδαξε θεωρητικά σε ωδεία.

Το 2005 έκανε το πρώτο μεγάλο βήμα, πηγαίνοντας στην Ολλανδία, όπου συνεργάστηκε με μουσικά σύνολα ως προσκεκλημένος μαέστρος. “Στην χώρα αυτή συνειδητοποίησα για πρώτη φορά τι χαρά και ευλογία είναι το να εμπεριέχει η ζωή μας τη Μουσική στην καθημερινότητα. Πράγμα που δυστυχώς λείπει από την Ελλάδα. Για παράδειγμα εκεί οι άνθρωποι χαίρονται να ανήκουν σε μια χορωδία, σε μία ορχήστρα. Και το κράτος είναι αρωγός σε αυτό το πολιτιστικό γίγνεσθαι. Πράγμα που επίσης λείπει από την Ελλάδα”, λέει.

Ο Θεόδωρος Ορφανίδης, που διαμένει μόνιμα στο Βερολίνο, έχει μαθητεύσει και συνεργαστεί με σημαντικούς μαέστρους, διεύθυνε ορχήστρες σε Μ. Βρετανία, Ολλανδία, Ισπανία, Αυστρία, Ολλανδία, Ιταλία και Πολωνία, ανέβασε όπερα στο Βερολίνο, ενώ τις μέρες αυτές θα βρίσκεται στην Ελλάδα για να διευθύνει μια σειρά συναυλιών της γνωστής  σοπράνο Σόνιας Θεοδωρίδου και του βαρύτονου Κώστας Ραφαηλίδης. Οι συναυλίες τιτλοφορούνται “Όμορφη Ελλάδα” και στόχος τους είναι να ανατρέψουν τη θολή εικόνα που έχει δημιουργηθεί για την Ελλάδα στο εξωτερικό, όπως υπογραμμίζουν οι ίδιοι οι συντελεστές.

Μήπως, λοιπόν, θα `πρεπε να ενδιαφερθούν φορείς όπως π.χ. ο ΟΠΟΝΓΑ του Δήμου Κιλκίς να καλέσουν και στον τόπο μας τους εξαιρετικούς αυτούς καλλιτέχνες, για μια διαφορετική απ` τα συνηθισμένα μουσική εκδήλωση, που θ` αποτελέσει και μια ένδειξη τιμής προς τον διακεκριμένο συμπατριώτη μας; Έτσι, για να του φύγει και το παράπονο ότι η χορωδία που είχε φτιάξει κάποτε στο Κιλκίς, κατάφερε να μαζέψει σε μια εκδήλωσή της, 30 μόλις άτομα!

Δείτε τον Θεόδωρο Ορφανίδη να διευθύνει, εδώ:   http://www.youtube.com/watch?v=QZXiEKeZaJk&feature=related

 

Συνέντευξη

Για να γνωρίσουμε καλύτερα τον Κιλκισιώτη Θεόδωρο Ορφανίδη παραθέτουμε τη συνέντευξή του στην Έφη Αγραφιώτη, που έδωσε τον Ιούνιο του 2010:

– Πώς στη ζωή ενός σπουδαστή μουσικής μπαίνει η διεύθυνση ορχήστρας;

– Η Διεύθυνση Ορχήστρας θα έλεγα πως ήρθε αβίαστα με τον χρόνο. O ενθουσιασμός μου όταν στάθηκα για πρώτη φορά μπροστά σε σύνολο, ήταν κάτι το μοναδικό. Ένοιωσα πως αυτό ήταν το κάλεσμα μου.

– Η σημερινή πραγματικότητα στην κεντρική Ευρώπη πώς θα περιγραφόταν με λίγα λόγια; Ποια σύγκριση θα μπορούσε να γίνει με την παλιότερη και τη νεότερη πολιτιστική παραγωγή;  

– Η κεντρική Ευρώπη παράγει πολιτισμό όπως έκανε πάντοτε. Ο Πολιτισμός σήμερα καθρεπτίζει τα αδιέξοδα και την απομόνωση του σύγχρονου ανθρώπου. Για αυτό ακριβώς το λόγο και η Σύγχρονη Μουσική είναι απομονωμένη και δεν αγκαλιάζει τον κόσμο. Ο κόσμος είναι κάτι που «δεν την αφορά», δεν την ενδιαφέρει. Και έτσι το παρελθόν της παραμένει ο συνδετικός κρίκος με τον άνθρωπο, ο οποίος εξακολουθεί να συγκινείται με τον Bach, τον Μοzart, τον Μahler, αλλά δυστυχώς όχι με τους σύγχρονους συνθέτες.

– Υπάρχει ένας ορισμός της «προόδου» στη μουσική; Και τι θα προσδιόριζες ως «οπισθοδρόμηση» σήμερα;

– Θα όριζα σαν πρόοδο το ότι όλο και περισσότεροι μουσικοί βγαίνουν από τα Ωδεία, ολοένα και περισσότερος κόσμος ασχολείται, ψάχνει και μελετά Μουσική. Η Οπισθοδρόμηση εστιάζεται στον ίδιο τον άνθρωπο ο οποίος αρνείται πεισματικά να αλλάξει μέσω αυτής. Ας θυμηθούμε τον Handel που είχε πει μετά την πρεμιέρα του Μεσσία, πως δεν του αρκούσε να συγκινήσει το ακροατήριο του μονάχα, αλλά ήλπιζε πως με το έργο το ακροατήριο θα έβγαινε καλύτερο  μέσα από τη Μουσική.

– Όπου κι αν πάμε η Ελλάδα μας πληγώνει, αλλά τι θα έλεγες για την δική μας, την ελληνική μουσική πραγματικότητα του 2010; 

– Στην Ελλάδα υπάρχουν ακόμη ακλόνητα μουσικά φέουδα. Εκεί, στη Ελλάδα, δεν έχει σημασία ποιος είσαι, τι αξίζεις. Αυτό δεν θα σου δώσει αυτόματα βήμα για να παρουσιάσεις την τέχνη σου. Όποιος και να είσαι ποιοτικά, υπάρχει μια δαιδαλώδης Καφκική διαδρομή που θα πρέπει να ακολουθήσεις, ακόμα και για το αυτονόητο, για να μιλήσεις απλώς με τον εκάστοτε υπεύθυνο, ο οποίος φυσικά θα σου πει να ξανακαλέσεις προσεχώς, θα σου κλείσει ραντεβού το οποίο ποτέ δεν θα πραγματοποιηθεί, και ούτω καθ’ εξής…τα παραπάνω που αναφέρω έχουν βιωθεί προσωπικά, και τα έχω ακούσει κατά κόρον από Έλληνες συναδέλφους του εξωτερικού… Από ότι καταλαβαίνεις  εσύ που το έχεις έτσι κι αλλιώς βιώσει, η φυγή στην Ευρώπη και σε άλλα μέρη όπου η Τέχνη μας ανθεί, είναι κάτι παραπάνω από μονόδρομος…

– Θα συμπληρώσω την απαξιωτική τακτική του Μεγάρου της Μουσικής που θεωρεί.. δευτερεύον το να απαντήσει στις προτάσεις που αποστέλλονται από τους μουσικούς… Οι προύχοντες του μουσικού προγραμματισμού δεν αισθάνονται καθόλου υποχρεωμένοι να απαντήσουν στους καλλιτέχνες!! Μου κάνει πολύ μεγάλη εντύπωση. Αυτοί απλά δεν νιάζονται. Αν αυτό δεν ξεγυμνώνει την έλλειψη σοβαρότητας ήθελα να ήξερα τι την ξεγυμνώνει! Και μιλάμε πάντα για την πολιτεία γενικά…

– Ο τρόπος που αντιμετωπίζεται η Μουσική από την ελληνική Πολιτεία αλλά και από τους απλούς ανθρώπους είναι ενδεικτικός τις γενικότερης 

– Να μη τα συγκεντρώνουμε όλα στους ιδιώτες ωδειάρχες, έχουμε δει και την ποιοτική οπισθοχώρηση ωδείων που η αρχική τους στόχευση ήταν μη ιδιωτική. Η ιδεολογική τους εμμονή ότι η μουσική εκπαίδευση είναι για ελάχιστους βασιλεύει και πείθει… Ίσως το πιο σοβαρό πρόβλημα να είναι ότι σε μια άκρως λαϊκή και επικοινωνιακή τέχνη δεν καταφέρνουμε να πείσουμε ότι μπορούμε όλοι να συμμετέχουμε δημιουργικά.. κατάστασης και στάσης. Θα εντοπίσω την παρατήρηση μου στο ότι δεν υπάρχει ουσιαστική μουσική παιδεία στα σχολεία ούτε στο κατώτατο επιθυμητό σημείο. Ο μουσικός πολιτισμός βρίσκεται στα χέρια ιδιωτών, μιλώ για τα Ωδεία, που προκειμένου να έχουν προσέλευση σπουδαστών, δίνουν πολλά διπλώματα χωρίς αντίκρισμα. Δεν πρέπει να μας λέει κάτι το γεγονός πως δεν υπάρχει ακόμη Ανώτατη Μουσική Ακαδημία?

– Είχα φτιάξει στο Κιλκίς πριν από χρόνια μία χορωδία. Σε μία πόλη 30.000 κατοίκων, ο μέγιστος αριθμός που καταφέραμε να μαζέψουμε ήταν 21 άτομα…αυτό νομίζω πως τα λέει όλα. Τώρα αν συνυπολογίσουμε και την πρόσφατη οικονομική κρίση, με τις επακόλουθες ψυχολογικές επιπτώσεις, καταλαβαίνει ο καθένας μας ότι τα πράγματα επιβαρύνονται περαιτέρω.

– Ας κλείσουμε αυτή τη μικρή επικοινωνία αισιόδοξα! Μίλησέ μας για τις επόμενες μουσικές δραστηριότητές σου.
– Αυτό το διάστημα ασχολούμαι με την Όπερα «διάλογοι των Καρμελιτών» του Francis Poulenc όπου έχω την χαρά και τιμή να εργάζομαι ως βοηθός του Μαέστρου Ερρίκου Φρεζή στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών του Βερολίνου. Από την ερχόμενη περίοδο έχω κονσέρτα σε Λονδίνο, Άμστερνταμ και Μόναχο.

– Θα σε παρακαλούσα να δώσεις συμβουλή σε ένα ελληνόπουλο που επιθυμεί σήμερα να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη μουσική και ειδικά με τη διεύθυνση ορχήστρας.

– Να πάρει πολλές παραστάσεις και εμπειρίες από την Ελλάδα. Να μελετά πολύ, να αγαπά και να σέβεται τους δασκάλους του. Αναφορικά με τη Διεύθυνση Ορχήστρας να πηγαίνει σε πολλές πρόβες να διευθύνει όσο μπορεί -έστω και ένα τρομπόνι- και να εξαντλήσει όλες τις δυνατότητες και ευκαιρίες που του παρουσιάζονται.

– Καλή επιτυχία σε όσα κάνεις Μαέστρο, μπορεί να σε (και να μας) πληγώνει η Ελλάδα, αλλά το υπονόησες κι εσύ, το πόσο μεγάλη δύναμη μας δίνει η παρουσία της πατρίδας στη ζωή μας..

Σχόλια
2 Σχόλια to “Θ. Ορφανιδης: Ο εξαιρετος μαεστρος απ` το Κιλκις”
  1. Ο/Η Γρηγόρης Κυριακού λέει:

    κ. Αρχισυντάκτα,

    να σας ενημερώσω πως ο δικός μας “άγνωστος” δεν είναι και τόσο άγνωστος, καθώς από 2002 έως το τέλος το 2006, ο Θόδωρος Ορφανίδης δίδαξε Ιστορία της Μουσικής στα τμήματα Καλλιτεχνικής Παιδείας του ΟΠΟΝΓΑ του Δήμου Κιλκίς.

  2. Ο/Η kilkis24 λέει:

    Αυτή είναι μια εξαιρετική πληροφορία, που μας κάνει να το υπογραμμίσουμε ακόμα πιο έντονα: Ο Θεόδωρος Ορφανίδης, ο εκλεκτός αυτός συμπατριώτης μας, πρέπει να προσκληθεί μαζί με τους εξαίρετους συνεργάτες του και στο Κιλκίς. Ήδη οι συναυλίες του καλλιτεχνικού σχήματος που διευθύνει με τη γνωστή σοπράνο, Σόνια Θεοδωρίδου, ξεκινούν αύριο Παρασκευή 27 Ιανουαρίου απ` την Κομοτηνή. Θα ευαισθητοποιηθεί, λοιπόν, ο ΟΠΟΝΓΑ – αφού υπήρξε και στέλεχός του – να προσκαλέσει στο Κιλκίς τον Θ. Ορφανίδη και τους συνεργάτες του;

Σχολιάστε