Ιδρύουν Μουσική Βιβλιοθήκη στο Κιλκίς
Την πρώτη μουσική βιβλιοθήκη προτίθενται να κάνουν στο Κιλκίς, η διακεκριμένη διεθνώς Ελληνίδα σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου κι ο σύζηγός της, διεθνούς επίσης φήμης μαέστρος, που κατάγεται απ` το Κιλκίς, Θεόδωρος Ορφανίδης.
Όπως τονίζει η κ. Θεοδωρίδου σε συνέντευξή της στην εφημερίδα ΕΠΟΧΗ, όσοι έχουν βιβλία μουσικής που δεν χρειάζονται, παρτιτούρες, cd, καλούνται να τα προσφέρουν ώστε να γίνει η μουσική βιβλιοθήκη, για την οποία επισκεύθηκε πρόσφατα το Κιλκίς μαζί με τον σύζυγο της. Παρόμοιες βιβλιοθήκες προτίθενται να ιδρύσουν και σε άλλες πόλεις της χώρας.
Διαβάστε τη συνέντευξη, που δόθηκε με την ευκαιρία συναυλίας στο πολυχώρο “Ανοιχτή Πόλη” της Αθήνας, στην οποία θα αποδώσει τραγούδια από ένα ευρύ ρεπερτόριο Ελλήνων και ξένων συνθετών. Θα ακολουθήσει συζήτηση με θέμα τη δημιουργία μουσικών βιβλιοθηκών σε όλη την Ελλάδα:
Ποια ήταν η σπίθα που άναψε μέσα σας τέτοια φλόγα για μια προσπάθεια πανελλήνιας εμβέλειας.
Όπως πολλά σημαντικά πράγματα και αυτό ξεκίνησε από ένα απλό γεγονός: πριν λίγα χρόνια στα Γιάννενα, όταν μετά από ένα ρεσιτάλ μια ομάδα παιδιών με πλησίασαν και με ρώτησαν αν χρειάζομαι τις παρτιτούρες μου καθώς τα ίδια δεν είχαν στη διάθεση τους για να μελετήσουν. Αυτό ήταν. Από εκείνη τη στιγμή μπήκαν τα θεμέλια της πρώτης μουσικής βιβλιοθήκης.
Τι ακριβώς περιέχει μία μουσική βιβλιοθήκη;
Το σχέδιο είναι απλό: όσοι έχουν βιβλία μουσικής που δεν χρειάζονται ή που τα έχουν διπλά ή τριπλά, παρτιτούρες, cd, καλούνται να τα δώσουν ώστε να γίνει μία μουσική βιβλιοθήκη σε κάθε πόλη. Επίσης, αναζητούνται και μουσικά όργανα.
Έχετε κάποιο συγκεκριμένο πλάνο;
Πρόσφατα ήμασταν στο Κιλκίς, από εκεί κατάγεται ο άντρας μου. Κάναμε δωρεά για τη δημιουργία της μουσικής βιβλιοθήκης και αναζητούμε τη συνεισφορά όποιου μπορεί να βοηθήσει. Ήδη, εκτός από το Κιλκίς, εργαζόμαστε ώστε να δημιουργηθούν μουσικές βιβλιοθήκες σε Διδυμότειχο, Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή, Ξάνθη στο σπίτι του Χατζιδάκι, Βόλο, Λευκάδα, Ρέθυμνο. Ήδη λειτουργούν σε Βέροια και Γιάννενα. Σε κάθε πόλη υπάρχουν διαφορετικές ανάγκες. Για παράδειγμα, στο Διδυμότειχο φτιάχνουν Φιλαρμονική Ορχήστρα και χρειαζόμαστε πνευστά και κρουστά. Είμαστε πολύ χαρούμενοι και ικανοποιημένοι και εγώ και ο σύζυγός μου, ο μαέστρος Θεόδωρος Ορφανίδης, γιατί, όπως βλέπετε, ήδη τα πρώτα αποτελέσματα της εκστρατείας έχουν αρχίσει να αποδίδουν καρπούς καθώς σε κάποιες πόλεις της περιφέρειας έχει μαζευτεί υλικό και στήνονται οι πρώτες βιβλιοθήκες με τη συνεργασία τοπικών φορέων.
Δείχνεται ιδιαίτερη ευαισθησία για την επαρχία.
Ίσως γιατί και εγώ από επαρχία είμαι, αλλά είχα μια μάνα που ήθελε να μας σπουδάσει ώστε να γίνουμε κάτι στη ζωή μας.
Η κρίση επηρεάζει;
Η κρίση, για μένα, είναι βαθιά πολιτιστική. Οι γιαγιάδες και οι παππούδες μου ήταν πρόσφυγες, αλλά επέμεναν να μορφωθούμε. Μπορείς και με τα λίγα να περάσεις, και με τα λίγα να δημιουργήσεις.
Υπάρχει ανταπόκριση από τον κόσμο;
Θα αναφέρω και σε εσάς τα περιστατικά που μου έκαναν μεγάλη εντύπωση.Ένας ταξιτζής από την Αλεξανδρούπολη μας δώρισε ένα πιάνο! Ένας πιτσαδόρος ομογενής από τη Βοστώνη ήθελε να δώσει χρήματα. Επειδή, όμως, δεν δεχόμαστε χρήματα, έστειλε την αδερφή του στη Θεσσαλονίκη να ψωνίσει υλικά. Μουσικοί από το Βερολίνο δώρισαν 250 παρτιτούρες. Ξέρετε, διαπιστώνουμε ότι υπάρχει στροφή του κόσμου στην προσφορά. Αυτό είναι το θετικό της κρίσης, η απελπισία μάς οδηγεί να ανοιγόμαστε, να γινόμαστε πιο αλληλέγγυοι, να είμαστε όχι πια του «έχειν» αλλά του «είναι».
Παρόλα αυτά επιλέξατε το Βερολίνο για να ζήσετε.
Αν η χώρα μας είχε χώρο για μας, θα ζούσαμε εδώ. Η Μονσερά Καμπαγιέ, για παράδειγμα, ζει στην πατρίδα της. Αν έμενα στην Ελλάδα, το πολύ να ήμουν καθηγήτρια σε ωδείο. Δεν το υποτιμώ, αλλά δεν θα ήθελα να είμαι. Το εξωτερικό είναι μονόδρομος για όλους τους λυρικούς που θέλουν να κάνουν καριέρα, για όλους τους μουσικούς, γενικά. Είχα να τραγουδήσω 10 χρόνια στο Μέγαρο της Θεσσαλονίκης. Δεν με κάλεσε κανείς και προέκυψε μια ακύρωση πρόσφατα και κάποιος σκέφτηκε εμένα και με κάλεσαν. Έστελνα προτάσεις για χρόνια και δεν μου απαντούσε κανείς! Ούτε καν αρνητικά. Ποτέ δεν απαντούσαν!
Ως Ελληνίδα αισθανθήκατε το αρνητικό κλίμα;
Έχω ζήσει πρόσφατα έντονα ρατσιστικές εκδηλώσεις εναντίον της Ελλάδας. Και μάλιστα στο αεροδρόμιο των Αθηνών, περιμένοντας το αεροπλάνο για Κολωνία άκουσα μια παρέα Γερμανών να βρίζει τους Έλληνες. Αντέδρασα και με είπαν σκατοελληνίδα. Τους είπα, πριν από λίγο λέγατε για σκατοεβραίους! Έγινε μεγάλο επεισόδιο. Είχαν ειδοποιήσει στην Κολωνία να με συλλάβουν, έλεγαν ότι τους είπα σκατογερμανούς. Τους εξήγησα ότι ζω στη Γερμανία, ότι ο γιος μου γεννήθηκε από γερμανό πατέρα, ότι όπως λένε οι Άγγλοι «don’t shit where you eat». Με κυνηγούσαν να με λιντσάρουν, φοβήθηκα αρκετά…
Αντιδράσατε πολιτιστικά από ό,τι γνωρίζω με την Orchestra Mobil.
Πήραμε την απόφαση, μαζί με τον μαέστρο Θεόδωρο Ορφανίδη να κάνουμε ένα καλλιτεχνικό κίνημα για να αλλάξουν την απαίσια αυτή εικόνα. Κάναμε το «Beautiful Greece» και με αυτό το μότο οργανώσαμε διάφορες συναυλίες και συνεχίζουμε όπου μπορούμε. Ζητήσαμε τη βοήθεια του κράτους, αλλά δεν μας απάντησε κανείς. Ιδρύσαμε την Orchestra Mobil, με σκοπό να αναδείξουμε την ελληνική μουσική στο εξωτερικό. Συμμετέχουν μουσικοί από Ισραήλ, Τουρκία, Γερμανία και άλλες χώρες. Είμαστε περήφανοι που παίζουν την ελληνική λόγια μουσική. Το μεγάλο μας καμάρι είναι η παράσταση με ποιήματα του Καβάφη που μελοποίησε ο Αθανάσιος Σίμογλου. Ήδη ηχογραφήσαμε τα δυο cd και το τρίτο τον Ιούνιο. Είναι έτος Καβάφη και θα πάμε όπου μπορούμε με αυτήν την παράσταση, να παρουσιάσουμε την οικουμενικότητα του σπουδαίου αυτού ποιητή.