My Twitter Feed

17 Μαΐου, 2024

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

Παππάς: Επικίνδυνη μετεστέγαση -

Πέμπτη, 16 Μαΐου, 2024

Επίσκεψη Κασσελάκη στο Κιλκίς -

Πέμπτη, 16 Μαΐου, 2024

Έντονο προεκλογικό τριήμερο -

Πέμπτη, 16 Μαΐου, 2024

Κιλκίς: Αλληλεγγύη στη Παλαιστίνη -

Τετάρτη, 15 Μαΐου, 2024

24ωρη απεργία στα νοσοκομεία -

Τετάρτη, 15 Μαΐου, 2024

Σπουδαία έκθεση του ΑΕΙ μας -

Τρίτη, 14 Μαΐου, 2024

Παιονία: 2η φάση αδελφοποίησης -

Δευτέρα, 13 Μαΐου, 2024

ΑΟΚ: Σπουδαίο “διπλό” στο Αιγίνιο -

Δευτέρα, 13 Μαΐου, 2024

Flyover και… ραπανάκια για την…

…όρεξη στη Θεσσαλονίκη.

Του Γιάννη Α. Μυλόπουλου*


Η Θεσσαλονίκη του ενός εκατομμυρίου κατοίκων είναι η μόνη ευρωπαϊκή μεγαλούπολη που δεν έχει ακόμη σύγχρονα μέσα μαζικής μεταφοράς. Κύρια αιτία, το σύγχρονο γεφύρι της Αρτας, το εδώ και 23 χρόνια υπό κατασκευή Μετρό. Που επρόκειτο να λειτουργήσει το 2012, αλλά που το 2016 είχε ολοκληρωθεί μόλις το 30% του έργου.

Καθυστερήσεις για τις οποίες το Δημόσιο πλήρωσε στους εργολάβους 200, περίπου, εκατομμύρια ευρώ. Από το 2016 μέχρι το 2019 έγινε η πρώτη σοβαρή προσπάθεια ολοκλήρωσης του έργου, με την εφαρμογή μιας τεχνικής λύσης που επέτρεπε στον σταθμό Βενιζέλου να κατασκευαστεί υπογείως, με τα σημαντικά αρχαία να παραμένουν αμετακίνητα.

Το 2019, με το 75% του έργου ολοκληρωμένο και με την καταληκτική ημερομηνία στο τέλος του 2020, ο σημερινός πρωθυπουργός αποφάσισε μονομερώς ότι η τεχνική λύση που ακολουθούνταν από δεκάδες εξειδικευμένους μηχανικούς και τεχνικούς συμβούλους δεν ήταν… σωστή. Και με αυτό το ατεκμηρίωτο τεχνικά και αστήρικτο επιστημονικά σκεπτικό εξήγγειλε την αλλαγή σχεδιασμού του έργου.

Σύμφωνα με τον νέο σχεδιασμό, τα αρχαία της Βενιζέλου θα τεμαχίζονταν και θα μεταφέρονταν αλλού, προκειμένου ο σταθμός να κατασκευαστεί με την παραδοσιακή μέθοδο του ανοιχτού ορύγματος, τη μόνη που η αυθεντία του πρωθυπουργού αναγνώριζε ως ορθή. Το γεγονός ότι η ίδια λύση κατασκευής σταθμού με τα αρχαία στη θέση τους είχε εφαρμοστεί με επιτυχία 15 χρόνια πριν στον σταθμό Μοναστηράκι του Μετρό της Αθήνας αγνοήθηκε ως… ασήμαντη λεπτομέρεια.

Οπως σήμερα αποδεικνύεται, η ολοκλήρωση του έργου πήγε πίσω για περισσότερο από έξι χρόνια. Εν τω μεταξύ, η ακεραιότητα και η αυθεντικότητα του μοναδικού Decumanus Maximus χάθηκαν οριστικά και το Δημόσιο πλήρωσε για τις καθυστερήσεις άλλα 100, περίπου, εκατομμύρια ευρώ. Αλλά και οι επεκτάσεις του έργου, μία προς τις πολυπληθείς δυτικές συνοικίες και μία προς αεροδρόμιο, έτοιμες από το 2019, ακόμη περιμένουν την πολιτική απόφαση της κατασκευής τους.

Και ενώ η λειτουργία του Μετρό αναβάλλεται διαρκώς, η κυβέρνηση ξεκινά ένα νέο έργο, τον Fly Over περιφερειακό. Η κυκλοφοριακή μελέτη του οποίου αγνοεί τη μείωση της κυκλοφορίας των Ι.Χ. από τη λειτουργία του Μετρό και των επεκτάσεών του. Την ώρα που, όταν τα έργα που σήμερα κατασκευάζονται λειτουργήσουν, θα μειωθεί η ημερήσια κυκλοφορία των Ι.Χ. κατά 120.000.

Χωρίς να εξεταστούν εναλλακτικές λύσεις, χωρίς να ληφθεί υπόψη η προτεραιότητα των μέσων μαζικής μεταφοράς, χωρίς σοβαρές κυκλοφοριακές και περιβαλλοντικές μελέτες και χωρίς να ληφθεί υπόψη η όχληση των κατοίκων, οι οποίοι έχουν ήδη προσφύγει στα δικαστήρια, η Θεσσαλονίκη εισέρχεται σε μια νέα ταλαιπωρία, με ένα φαραωνικό έργο που αντιστρατεύεται τη μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων.

Οι αποζημιώσεις εκατομμυρίων από την ακύρωση της υποθαλάσσιας αρτηρίας φαίνεται πως αποτελούν ισχυρό κίνητρο για ακόμη μία φορά. Αφού σε μια μεγαλούπολη χωρίς μέσα μαζικής μεταφοράς, κάποιοι ονειρεύονται… ραπανάκια για την όρεξη.

*Καθηγητής Πολυτεχνικής Σχολής, πρώην πρύτανης ΑΠΘ

Άρθρο στην ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ

Σχολιάστε