My Twitter Feed

29 Μαρτίου, 2024

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

Σοκ από το λουκέτο στη SONOCO! -

Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Παιονία: Η ιστορία σε λεύκωμα Χρ. Ίντου -

Τετάρτη, 27 Μαρτίου, 2024

Ο ΣΥΡΙΖΑ για τον αξονικό του ΓΝΚ -

Τετάρτη, 27 Μαρτίου, 2024

Σε καινοτόμο έργο η ALUMIL -

Δευτέρα, 25 Μαρτίου, 2024

“Άδειασμα” από τον Γ. Φλωρίδη -

Σάββατο, 23 Μαρτίου, 2024

Παππάς: Παράνομες οι καταλήψεις -

Παρασκευή, 22 Μαρτίου, 2024

Δ. Κιλκίς: Στα Λατσιά αντιπροσωπεία του -

Παρασκευή, 22 Μαρτίου, 2024

Δ. Κιλκίς: Σε δράση τα μηχανήματα -

Παρασκευή, 22 Μαρτίου, 2024

Η γυμνασιάρχης Ρόζα Ιμβριώτη

ΜΕΡΟΣ Ι

Του Θανάση Βαφειάδη.


Στις 2 Σεπτεμβρίου 1934 δημοσιεύθηκε ο διορισμός της Ρόζας Ιμβριώτη στο Γυμνάσιο Κιλκίς και έτσι η σπουδαία αυτή παιδαγωγός γίνεται εδώ στο ακριτικό Κιλκίς η πρώτη γυναίκα γυμνασιάρχης στην Ελλάδα.

Ακολουθώντας τα χνάρια του πατέρα της η Ιμβριώτη σπούδασε φιλολογία και το 1917 διορίστηκε στο 1ο Ελληνικό σχολείο θηλέων Αθηνών. Το ενδιαφέρον της για την εκπαίδευση την έφερε στον Εκπαιδευτικό Όμιλο, όπου γνώρισε τους κορυφαίους παιδαγωγούς Γληνό και Δελμούζο, οι οποίοι άσκησαν καταλυτική επίδραση στις ιδέες της με τις εκπαιδευτικές επιλογές τους. Παράλληλα στρατεύθηκε στον αγώνα για τα δικαιώματα της γυναίκας στη μόρφωση, την εργασία, τη συμμετοχή στα κοινωνικοπολιτικά δρώμενα. Σταθμός στην πορεία της υπήρξε η συμμετοχή στη μεταρρυθμιστική προσπάθεια του Μαράσλειου Διδασκαλείου το 1924. Οι πρωτοποριακές για την εποχή απόψεις της για την υλιστική διδασκαλία της ιστορίας οδήγησαν στην απόλυσή της από τη μέση Εκπαίδευση το Φεβρουάριο του 1926. Την επόμενη χρονιά με το σύντροφό της Γιάννη Ιμβριώτη έφυγε στη Γερμανία, όπου και συμπλήρωσε τις σπουδές της μέχρι τον Αύγουστο του 1930.

Η προσπάθεια της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης της τελευταίας κυβέρνησης Βενιζέλου άνοιξε τις θύρες επιστροφής της στην Ελλάδα. Η προαγωγή της στο βαθμό της γυμνασιάρχου αποτελούσε αναγνώριση των ικανοτήτων της αλλά ο διορισμός της στο Κιλκίς έμοιαζε με δυσμενή μετάθεση, αφού θα βρισκόταν μακριά από τους κύκλους των κορυφαίων διανοητών. Τουλάχιστον ήταν κοντά στο σύντροφό της, που από το 1932 ήταν υφηγητής στην έδρα της ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης.

Πριν έρθει στο Κιλκίς η Ιμβριώτη είχε να επιδείξει έναν απίστευτο πλούτο πνευματικής παραγωγής. Άρθρα της είχαν δημοσιευθεί στα περιοδικά Ελληνίς, Αγώνας της Γυναίκας, Εργασία, Αναγέννηση και Νέα Αγωγή. Επίσης στα Δελτία της ΟΛΜΕ, στα περιοδικά Παιδεία του Μ. Κουντουρά, Παιδαγωγική του Σωτηρίου και σε εφημερίδες τη εποχής. Δημοσίευσε επίσης τα βιβλία: Η Αθηναία στον 5ο και 4ο αιώνα π.Χ., 1922, Η γυναίκα στο Βυζάντιο, 1923, Η διαλεκτική του Χέγκελ, 1933.

Στο Κιλκίς η Ιμβριώτη εφάρμοσε κατά τη διδασκαλία τις αρχές της Νέας Αγωγής που ήταν πρωτοποριακές για τα δεδομένα της εποχής. Αντικατέστησε την έδρα του καθηγητή και τα θρανία των μαθητών με τραπέζια και καρέκλες τα οποία τοποθέτησε σε σχήμα Π. Στο άνοιγμα του Π ήταν το δικό της το τραπέζι και έτσι την ώρα του μαθήματος όλοι έβλεπαν όχι μόνο τον καθηγητή αλλά και τους συμμαθητές τους. Ενθάρρυνε την ομαδική εργασία ώστε όλοι να δουλεύουν σαν σύνολο σύμφωνα με τη μαρτυρία του μαθητή της Σταύρου Χατζηστεφανίδη: «Mας είχε μοιράσει σε ομάδες εργασίας και ο καθένας ήταν υπεύθυνος για την ατομική του δουλειά και συνυπεύθυνος για τη δουλειά της ομάδας του. Και όλες οι ομάδες μαζί για τη δουλειά της τάξης. Μας βαθμολογούσε σαν άτομα, σαν ομάδα, σαν τάξη. Η ίδια ήταν υπεύθυνη για όλους μας». Ο ίδιος για τη σχέση της με τους μαθητές είπε: «Ποτέ δεν μας διέταξε. Μας κεντούσε την ευγενική άμιλλα και μας άφηνε να προβληματιστούμε στη μεθόδευση και πραγμάτωση των στόχων μας. Ήταν ένα με εμάς».

Η παρουσία της στο Κιλκίς δημιούργησε έναν άνεμο πνευματικής αναζωογόνησης, όπως έγραψε και η παλιά μαθήτριά της Ελένη Τσίρου: «Πολύ γρήγορα φάνηκαν οι επιπτώσεις από την παρουσία της στο Γυμνάσιο. Το μουχλιασμένο της ατμόσφαιράς του έδωσε τη θέση του σε μια σφύζουσα πνευματική δουλειά, με βιβλιοθήκες διαλέξεις, συζητήσεις, μέσα από τα οποία ο Κιλκισιώτης μαθητής ένοιωσε τη δύναμή του, την οντότητά του και κύρια το Γυμνάσιο δέθηκε με το βασανισμένο και φιλομαθή λαό του Κιλκίς, με τα προβλήματά του. «Είναι πρωτόγνωρο για μένα το στοιχείο της αγάπης για μάθηση αυτού του πολύπαθου πληθυσμού» έλεγε η κ. Ιμβριώτη για τους κατοίκους και τη νεολαία του Κιλκίς. Με κόπους και πάρα πολλές αντιδράσεις ίδρυσε συσσίτιο για τα παιδιά του Γυμνασίου».

Η δράση της Ιμβριώτη δεν περιορίστηκε στο Γυμνάσιο Κιλκίς αλλά απλώθηκε και στην τοπική κοινωνία. Το 1935 έδωσε διάλεξη στους κατοίκους του Κιλκίς με θέμα «Η γυναίκα της Αθήνας στον 5ο αι. π.Χ», που ήταν και το θέμα του πρώτου της βιβλίου. Δίδαξε την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» και την παρουσίασε στους Κιλκισιώτες. Και οι Κιλκισιώτες εκείνης της εποχής όλα αυτά τα εκτίμησαν, όπως θα δούμε στη συνέχεια.

Σχολιάστε