My Twitter Feed

29 Μαρτίου, 2024

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

Σοκ από το λουκέτο στη SONOCO! -

Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Παιονία: Η ιστορία σε λεύκωμα Χρ. Ίντου -

Τετάρτη, 27 Μαρτίου, 2024

Ο ΣΥΡΙΖΑ για τον αξονικό του ΓΝΚ -

Τετάρτη, 27 Μαρτίου, 2024

Σε καινοτόμο έργο η ALUMIL -

Δευτέρα, 25 Μαρτίου, 2024

“Άδειασμα” από τον Γ. Φλωρίδη -

Σάββατο, 23 Μαρτίου, 2024

Παππάς: Παράνομες οι καταλήψεις -

Παρασκευή, 22 Μαρτίου, 2024

Δ. Κιλκίς: Στα Λατσιά αντιπροσωπεία του -

Παρασκευή, 22 Μαρτίου, 2024

Δ. Κιλκίς: Σε δράση τα μηχανήματα -

Παρασκευή, 22 Μαρτίου, 2024

Λαπόρδας: Στηρίξτε ακριτικούς δήμους

Παρέμβαση στην έκτακτη γενική συνέλευση της Π.Ε.Δ. Κεντρικής Μακεδονίας, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, χθες Πέμπτη 23 Αυγούστου, έκανε ο δήμαρχος Παιονίας, Αθ. Λαπόρδας, ο οποίος εκτός της τοποθέτησή του για τα κοινά προβλήματα όλων των δήμων, ζήτησε να προσεχθούν οι ορεινοί και ακριτικοί δήμοι, “που παρά την προσπάθεια που κάνουν για συρρίκνωση των δαπανών, όπως ο Δήμος Παιονίας που κατάφερε και μείωσε τις λειτουργικές δαπάνες του 2011 σε ποσοστό 25% σε σχέση με το 2010, παραταύτα δεν μπορεί να ανταπεξέλθει οικονομικά”.

Ολόκληρη η παρέμβαση Λαπόρδα έχει ως εξής:

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

   Είναι γνωστό ότι οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ) κατανέμονται στους Δήμους μας με κριτήρια όπως: πληθυσμός, αριθμός τοπικών διαμερισμάτων, ελάχιστο κόστος λειτουργίας .

   Σήμερα, μετά την συρρίκνωση των ΚΑΠ με τις αλλεπάλληλες μειώσεις που έγιναν, επιβάλλεται η επανεξέταση των κριτηρίων κατανομής λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τα ιδιαίτερα προβλήματα – γνωρίσματα που έχουν οι μη αστικές αγροτικές και ορεινές περιοχές .

   Λαμβάνοντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Δήμο Παιονίας θα ήθελα να απαριθμήσω με στοιχεία τα σοβαρά μειονεκτήματα ενός ορεινού αγροτικού μη αστικού Δήμου :

   Ο Δήμος μας καλύπτει έκταση 923,7 km² στο μεγαλύτερο μέρος της ορεινή.

Αποτελείται από 31 Δημοτικές και Τοπικές Κοινότητες με συνολικά 51 οικισμούς.

Διαθέτει 650 περίπου χιλιόμετρα ασφαλτοστρωμένου οδικού δικτύου, 1200 χιλιόμετρα αγροτικού οδικού δικτύου και 250 χιλιόμετρα δασικής οδοποιίας .

   Αποτελεί πύλη εισόδου από και προς την Ευρώπη τόσο οδικώς (τελωνείο Ευζώνων) όσο και σιδηροδρομικώς (τελωνείο Ειδομένης) .

   Διαθέτει 611 χιλιόμετρα δικτύου ύδρευσης, μεγάλο τμήμα του οποίου είναι ορεινό με ανάγκη τη συνεχή παρακολούθησή του και την φροντίδα για την αποκατάσταση των πολλαπλών βλαβών που υφίσταται .

   Ταυτόχρονα αντιμετωπίζει προβλήματα με το πεδινό δίκτυο ύδρευσης (από τις γεωτρήσεις) , και υφίσταται ανάγκη συνεχούς αναζήτησης νέων γεωτρήσεων ύδρευσης με ό,τι αυτό οικονομικά συνεπάγεται .

   (Διαθέτει επίσης 203,72 χλμ δικτύου αποχέτευσης ακαθάρτων, 31χλμ δίκτυο περισυλλογής ομβρίων υδάτων, 8,3χλμ δίκτυο περισυλλογής ομβρίων υδάτων από οπλισμένο σκυρόδεμα, 2 εγκαταστάσεις βιολογικών καθαρισμών, 61 δεξαμενές ύδρευσης, 41 γεωτρήσεις ύδρευσης και 36 αντλιοστάσια) .

   Η μικρή πυκνότητα πληθυσμού που διαθέτουμε σε σχέση με τις αστικές περιοχές, πολλαπλασιάζει σημαντικά το κόστος λειτουργίας των παρεχόμενων υπηρεσιών σε βαθμό που δεν είναι δυνατόν να καλυφτεί ανταποδοτικά.

   Ας μη ξεχνάμε ότι τα ακριτικά χωριά μας κατοικούνται επί το πλείστο από χαμηλοσυνταξιούχους κυρίως του ΟΓΑ οι οποίοι δεν έχουν δυνατότητα κάλυψης αυξημένων δαπανών (ύδρευση, καθαριότητα, άρδευση κλπ).

   Η παροχή υπηρεσίας καθαριότητας κατεξοχήν ανταποδοτική, παρουσιάζει ακόμη προβλήματα, λόγω της μεγάλης διασποράς οικισμών και κατοικιών.

   Ο Δήμος μας διαθέτει μικρούς οικισμούς στα σύνορα (Χαμηλό, Ειρηνικό, Κορώνα, Μεταμόρφωση) και στο όρος Πάϊκο (Λιβάδια, Καστανερή, Κάρπη, Φανός, Σκρά, Κούπα) η αποκομιδή απορριμμάτων στους οικισμούς δημιουργεί πολλαπλά έξοδα προσωπικού, μετακινήσεων, καυσίμων, συντήρησης, βλαβών κλπ. 

   Μπορούμε συγκριτικά να τονίσουμε ότι ένα οικοδομικό τετράγωνο σε μία πόλη έχει μεγαλύτερο πληθυσμό (και επομένως και έσοδα) από ένα επαρχιακό χωριό ενώ αντίστοιχα απαιτεί διπλάσιο – τριπλάσιο λειτουργικό κόστος .

   Υπάρχει βέβαια και η κοινωνική διάσταση του θέματος .

   Μεγάλο μέρος των ορεινών – απομονωμένων οικισμών δεν εξυπηρετούνται από το ΚΤΕΛ με αποτέλεσμα να αναγκάζεται ο Δήμος μας να διαθέτει το λεωφορείο του για την μετακίνηση των ηλικιωμένων οι οποίοι χρειάζεται να μεταβαίνουν στις έδρες των Δημοτικών Ενοτήτων για εξυπηρέτησή τους (κυρίως για λόγους υγείας, εξέτασής τους από γιατρούς, συνταγογράφηση, προμήθεια φαρμάκων κλπ) .

   Η απουσία του Κράτους στη συγκεκριμένη περίπτωση μας αναγκάζει να επέμβουμε δίνοντας λύση στο σοβαρότατο αυτό κοινωνικό πρόβλημα .

   Η νέα Δημοτική Αρχή έχοντας υπόψη της τις δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες που βιώνει η χώρα μας, μείωσε ήδη τις λειτουργικές της δαπάνες το 2011 σε ποσοστό 25% σε σχέση με το 2010, ενώ παράλληλα αποπλήρωσε οφειλές προηγούμενων ετών ύψους 1,1εκ € και δόσεις δανείων προηγούμενων χρήσεων ύψους 1εκ € .

   Παρόλα αυτά βρισκόμαστε για μία ακόμη φορά σε οικονομικό αδιέξοδο, παρά τα δραστικά μέτρα περικοπών τα οποία έχουμε λάβει (χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι ελαττώσαμε τον φωτισμό του Δήμου κατά 50%) .

   Επιβεβλημένο και δίκαιο επομένως είναι να ληφθούν υπόψη σοβαρά τα παραπάνω και να αναθεωρηθούν τα κριτήρια κατανομής των ΚΑΠ, διαφορετικά κάθε δική μας προσπάθεια θα έχει ελάχιστα αποτελέσματα ενώ οι κατά καιρούς εξαγγελίες των κυβερνήσεων για στήριξη του κόσμου της υπαίθρου και ιδιαίτερα των ακριτικών μικρών χωριών θα αποδειχτεί ότι παραμένουν μόνον εξαγγελίες χωρίς να υπάρχει δυνατότητα υλοποίησής των.

   Όλα αυτά βέβαια έχουν άμεσο αντίκτυπο, κοινωνικό και οικονομικό, στους κατοίκους των χωριών μας που θα αναγκαστούν να σηκώσουν όλο το βάρος μιας άνισης κατανομής πόρων.”

Σχολιάστε