My Twitter Feed

28 Μαρτίου, 2024

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

Σοκ από το λουκέτο στη SONOCO! -

Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Παιονία: Η ιστορία σε λεύκωμα Χρ. Ίντου -

Τετάρτη, 27 Μαρτίου, 2024

Ο ΣΥΡΙΖΑ για τον αξονικό του ΓΝΚ -

Τετάρτη, 27 Μαρτίου, 2024

Σε καινοτόμο έργο η ALUMIL -

Δευτέρα, 25 Μαρτίου, 2024

“Άδειασμα” από τον Γ. Φλωρίδη -

Σάββατο, 23 Μαρτίου, 2024

Παππάς: Παράνομες οι καταλήψεις -

Παρασκευή, 22 Μαρτίου, 2024

Δ. Κιλκίς: Στα Λατσιά αντιπροσωπεία του -

Παρασκευή, 22 Μαρτίου, 2024

Δ. Κιλκίς: Σε δράση τα μηχανήματα -

Παρασκευή, 22 Μαρτίου, 2024

Ελλάδα: Πρωταθλήτρια στην ακρίβεια!

Ακριβότερη παραμένει η Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες στις τιμές βασικών τροφίμων και ειδών νοικοκυριού αλλά και στα υγρά καύσιμα. Παρά την οικονομική ύφεση, τις μειώσεις των μισθών και την αύξηση της ανεργίας οι Έλληνες καταναλωτές αγοράζουν μέχρι και τέσσερις φορές πάνω, για παράδειγμα, τον χυμό πορτοκαλιού, τρεις φορές ακριβότερα τα αναψυκτικά και σε διπλάσια τιμή το γάλα.

Τα στοιχεία για την ακρίβεια στην Ελλάδα προκύπτουν από πρόσφατες τιμοληψίες του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου και Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που επεξεργάστηκε η «ΗτΣ», ενώ και έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναδεικνύεται η κερδοσκοπία στην ελληνική αγορά των καυσίμων.

Η Ελλάδα έχει την τρίτη υψηλότερη τιμή αμόλυβδης βενζίνης στην Ε.Ε. των 27 χωρών. Είναι στο 1,75 ευρώ το λίτρο, με την Ιταλία να είναι πρώτη με τιμή 1,79 ευρώ και τη Σουηδία δεύτερη με 1,77 ευρώ το λίτρο.

Σε ό,τι αφορά το λεγόμενο «καλάθι» της νοικοκυράς η σύγκριση έγινε ανάμεσα στη χώρα μας, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία και τη Γαλλία. Από τις χαμηλότερες και υψηλότερες τιμές σε κατηγορίες προϊόντων όπως γαλακτοκομικά, ψωμί, αναψυκτικά, ζυμαρικά, καφέδες, απορρυπαντικά, χαρτικά, σνακς, γλυκίσματα και οπωροκηπευτικά προκύπτει ότι οι Έλληνες καταναλωτές αγοράζουν τα είδη ακριβότερα μέχρι και 297%.

Αυτό το προϊόν είναι ο χυμός πορτοκαλιού ο οποίος στην αγορά μας πωλείται με τιμές 0,79 ? 2,46 ευρώ και στην Ισπανία 0,54 ? 0,62 ευρώ. Ακριβότερα βρίσκει κάποιος στη χώρα μας και τα αναψυκτικά τύπου Cola.

Η συσκευασία του 1,5 λίτρου πωλείται 211% ακριβότερα σε σχέση με το Ηνωμένο Βασίλειο. Υψηλότερες κατά 106% είναι οι τιμές στο νωπό γάλα συγκριτικά με τη Γαλλία και την Ισπανία. Στο ψωμί για τοστ οι Έλληνες δαπανούν έως και 99% περισσότερα χρήματα συγκριτικά με όλες τις χώρες κοκ.

Ωστόσο, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ σε μέσα επίπεδα και με βάση το συνολικό κόστος του κάθε καλαθιού στις τέσσερις χώρες, η Ελλάδα είναι φθηνότερη κατά 17,91% σε σχέση με το Ην. Βασίλειο, κατά 2,14% συγκριτικά με την Ισπανία και κατά 16,46% από τη Γαλλία.

Επιπλέον τονίζεται από το Ινστιτούτο η προσπάθεια των οργανωμένων αλυσίδων λιανικής (σούπερ μάρκετ) για μειώσεις τιμών και προσφορές.

Στην έρευνα τιμών έχουν συμπεριληφθεί και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ έχει υπολογιστεί και ο ΦΠΑ.

Με την αφαίρεση του ΦΠΑ η χώρα μας γίνεται πιο φθηνή, ωστόσο παραμένουν οι τιμές σε υψηλά επίπεδα.

Τα κύρια αίτια που «φουσκώνουν» τις τιμές στην ελληνική αγορά, είναι:

1. Οι υψηλοί συντελεστές ΦΠΑ. Στην Ελλάδα οι συντελεστές είναι 13% και 23%, ανάλογα με το είδος, στη Γαλλία οι αντίστοιχοι είναι 5,5%, 7% και 19,6%, στην Ισπανία 8% και 18% και στο Ηνωμένο Βασίλειο 5% και 20%.

2. Τα κόλπα των πολυεθνικών επιχειρήσεων με τα οποία «φουσκώνουν» τις τιμές και τα κόστη τους για να εμφανίζουν αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα και να αποφεύγουν τη φορολόγηση.

Οι υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης από τους ελέγχους που έχουν κάνει στις ενδοομιλικές συναλλαγές των εταιρειών έχουν καταγράψει τα ακόλουθα τεχνάσματα:

Θυγατρικές αγοράζουν από τις μητρικές τους σε υψηλές τιμές προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Οι τιμές είναι «φουσκωμένες» για να παρουσιάζουν μεγάλο κόστος και να γλιτώνουν τη φορολόγηση κερδών στη χώρα μας.

Μία θυγατρική λιανικής κάνει ειδική συμφωνία αγοράς προϊόντων από θυγατρική προμηθευτικής. Ταυτόχρονα σε παγκόσμιο επίπεδο συμφωνία κάνουν και οι μητρικές. Ωστόσο, το όφελος για τη θυγατρική λιανικής δεν της αποδίδεται αλλά πάει στη μητρική της εταιρεία.

Οι μητρικές εταιρείες χρεώνουν υψηλά royalties (δικαιώματα χρήσης σημάτων) στις θυγατρικές. Οι χρεώσεις είναι υψηλές προκειμένου να αποφεύγουν τη φορολόγηση στην Ελλάδα, εμφανίζοντας υψηλό κόστος.

Οι μητρικές δανείζουν με υψηλό κόστος τις θυγατρικές τους. Έτσι δικαιολογούν αφενός αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα και αφετέρου τις αυξημένες τιμές των προϊόντων τους.

Εταιρείες εμφανίζουν επί σειρά ετών ζημίες και πρόβλημα ρευστότητας. Με τον τρόπο αυτό κέρδη τους μεταφέρονται σε άλλες χώρες όπου δραστηριοποιούνται με χαμηλότερους συντελεστές φορολόγησης.

Οι έλεγχοι στις ενδο-ομιλικές συναλλαγές που ξεκίνησε το υπουργείο Ανάπτυξης έχουν κολλήσει καθώς οι αντίστοιχες υπηρεσίες του συναρμόδιου υπουργείου Οικονομικών δεν μπορούν να κάνουν από την πλευρά τους, τους ελέγχους λόγω του ότι δεν έχει ενεργοποιηθεί η σχετική νομοθεσία.

Οι τελικές τιμές των προϊόντων διαμορφώνονται σε ποσοστό 10% με 15% από τα κόστη των μεταφορών. Το κλειστό επάγγελμα των μεταφορέων, τα εμπόδια στην ίδρυση εμπορευματικών κέντρων, η μη χρήση των σιδηροδρόμων για τη διακίνηση των προϊόντων και άλλες αγκυλώσεις σε συνδυασμό και με τη γεωλογική μορφή της Ελλάδας (νησιά, βουνά) επιβαρύνουν σημαντικά τις επιχειρήσεις.

Είναι χαρακτηριστικό πως η μεταφορά ενός κιβωτίου προϊόντων από τον Πειραιά στο Ηράκλειο είναι ακριβότερη σε σχέση με το δρομολόγιο Ολλανδία – Ελλάδα.

Άλλο ένα παράδοξο είναι ότι ενώ στα φορτηγά – ψυγεία Δ.Χ. επιτρέπεται η μεταφορά και ξηρών φορτίων στα αντίστοιχα οχήματα Ι.Χ. απαγορεύεται.

Πηγή: imerisia.gr

Σχολιάστε