My Twitter Feed

16 Απριλίου, 2024

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

Το Κιλκίς και η αρχιτεκτονική του -

Κυριακή, 14 Απριλίου, 2024

Οι υποσχέσεις καλά κρατούν! -

Κυριακή, 14 Απριλίου, 2024

Στις κάλπες για το ψηφοδέλτιο -

Κυριακή, 14 Απριλίου, 2024

Επίσκεψη του Γ. Μανιάτη -

Σάββατο, 13 Απριλίου, 2024

Διευρύνουν τη συνεργασία τους -

Παρασκευή, 12 Απριλίου, 2024

Στις κάλπες για τους υποψήφιους -

Παρασκευή, 12 Απριλίου, 2024

Οι δήμαρχοι για το 2ο τμήμα ΑΕΙ -

Πέμπτη, 11 Απριλίου, 2024

“Ζητούμενο το αυτοτελές τμήμα” -

Τρίτη, 9 Απριλίου, 2024

“Γη της αφθονίας” για διακινητές

Το Κιλκίς αποτελεί πλέον τη “γη της αφθονίας”, τόσο για τα κυκλώματα όσο και για ευκαιριακούς διακινητές. “Έχουν αντιληφτεί οι περισσότεροι πως υπάρχει χρήμα. Εμείς έχουμε σκοπό να τους εμποδίσουμε, αυτή είναι η δουλειά μας”, τονίζουν οι αστυνομικοί στο ρεπορτάζ που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Μακεδονία της Κυριακής» 7 Ιουνίου 2015.

eidomeni-001Διαβάστε το:

“Πόσα θα μας κοστίσει;”. Ο 20χρονος Μοχάμεντ από τη Συρία κυκλοφορεί με τον συνομήλικο φίλο του στην Εγνατία, έχοντας μείνει ένα βράδυ στη Θεσσαλονίκη. Δεν καταλαβαίνει ότι μιλάει με δημοσιογράφους και νομίζει πως συναντά ακόμη έναν διακινητή που τον πλησίασε, για να του προσφέρει -αντί αμοιβής- το ταξίδι για την Ειδομένη.

“Η λαθροδιακίνηση ανθεί ιδιαίτερα τον τελευταίο καιρό, ο κάθε πικραμένος βρίσκει και μεταφέρει μετανάστες και πρόσφυγες, για να βγάλει χρήματα”, παρατηρούν αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ., οι οποίοι ασχολούνται με τις υποθέσεις μεταναστών και προσφύγων σε Θεσσαλονίκη και Κιλκίς. Άλλωστε, τα στατιστικά στοιχεία της αστυνομίας δείχνουν το μέγεθος που έχει λάβει το πρόβλημα. Ειδικά στο Κιλκίς και τη Θεσσαλονίκη, όπως και στην Ορεστιάδα, οι περιπτώσεις παράνομης διακίνησης μεταναστών παρουσιάζουν αύξηση που υπερβαίνει το 300% μέσα σε λίγες ημέρες.

Το Κιλκίς αποτελεί πλέον τη “γη της αφθονίας”, τόσο για τα κυκλώματα όσο και για ευκαιριακούς διακινητές. “Έχουν αντιληφτεί οι περισσότεροι πως υπάρχει χρήμα. Εμείς έχουμε σκοπό να τους εμποδίσουμε, αυτή είναι η δουλειά μας”, τονίζουν οι αστυνομικοί. Είναι χαρακτηριστικό πως οι αστυνομικές υπηρεσίες του Κιλκίς μόνο τον Μάιο εξιχνίασαν 25 υποθέσεις παράνομης διακίνησης, συλλαμβάνοντας 28 διακινητές που μετέφεραν 138 μετανάστες και πρόσφυγες, και 5 ανήλικα. Οι ίδιες υπηρεσίες τον Απρίλιο περιορίστηκαν στην εξάρθρωση μόνο δύο περιπτώσεων διακίνησης με αντίστοιχες συλλήψεις για τη μεταφορά επτά μεταναστών, ενώ τον Μάρτιο καταγράφηκε μία περίπτωση με έναν διακινητή και έναν διακινούμενο μετανάστη.

Οι αστυνομικές υπηρεσίες έχουν καταγράψει στις δικογραφίες που σχημάτισαν σε βάρος των συλληφθέντων ότι στη διακίνηση μεταναστών στην περιοχή εμπλέκονται διάφοροι. “Συλλάβαμε διακινητή που ήρθε να κάνει αυτήν τη δουλειά από την Κρήτη”, σημείωσε αστυνομικός των συνόρων στο Κιλκίς. Σε άλλες περιπτώσεις, οι διωκτικές αρχές διαπιστώνουν πως μέλη κυκλωμάτων, που έχουν ισχυρούς συνδέσμους με ομοεθνείς των διακινούμενων μεταναστών και προσφύγων, φτάνουν στο σημείο να εντοπίζουν διακινητές ακόμη και έξω από καζίνο, ή στις πιάτσες του κέντρου της Θεσσαλονίκης, προσφέροντας ένα παράνομο… μεροκάματο.

Η αύξηση στις υποθέσεις λαθροδιακίνησης καταγράφεται και στη Θεσσαλονίκη, όπου πολλοί διακινητές μπλοκάρονται από τις υπηρεσίες της διεύθυνσης αλλοδαπών. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, τον περασμένο Μάιο εξιχνιάστηκαν 13 υποθέσεις διακίνησης, με 23 συλληφθέντες και 184 μετανάστες που διακινούνταν, ενώ η αύξηση αποτυπώνεται από τα στοιχεία του προηγούμενου μήνα, του Απριλίου. Οι υπηρεσίες της Θεσσαλονίκης εξιχνίασαν έξι υποθέσεις, με 13 διακινητές και 80 μετανάστες, ενώ τον Μάρτιο συνελήφθησαν από τις ίδιες υπηρεσίες επτά διακινητές.

“Είναι φανερό ότι όσο αυξάνεται η πίεση από τα νησιά και οι μετανάστες φτάνουν στη Θεσσαλονίκη, θα βρουν τρόπο να βρεθούν στα σύνορα με τα Σκόπια, για να φύγουν”, παραδέχονται οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. Έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους αποκλειστικά στα πρόσωπα που εκμεταλλεύονται μετανάστες και πρόσφυγες, βγάζοντας χρήματα. Αυτός είναι ο λόγος που σε καθημερινή βάση καταγράφονται πλέον από τα τέλη του Μαΐου τουλάχιστον δύο υποθέσεις διακίνησης στους δύο νομούς.

Παρόμοια πάντως είναι και η εικόνα στον Βόρειο Έβρο, όπου οι υποθέσεις παράνομης διακίνησης έχουν αυξηθεί το τελευταίο διάστημα. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της αστυνομικής διεύθυνσης Ορεστιάδας, τον Μάιο εξιχνιάστηκαν έξι υποθέσεις με τη σύλληψη 14 διακινητών. Αντίθετα, τον Απρίλιο οι υποθέσεις ήταν τρεις με τη σύλληψη επτά διακινητών, ενώ τον Μάρτιο συνελήφθη ένας διακινητής.

Εκατό ευρώ

Το κόστος της διακίνησης για τους άτυχους πρόσφυγες και μετανάστες, οι οποίοι επιδιώκουν να βρουν δίοδο διαφυγής από την Ελλάδα και να κατευθυνθούν στην υπόλοιπη Ευρώπη, διαρκώς αυξάνεται. Τις πρώτες ημέρες που καταγράφηκαν τα κύματα στη Θεσσαλονίκη με τις πρώτες αφίξεις τρένων, στα οποία επέβαιναν αλλοδαποί προερχόμενοι από τα νησιά, οι “οδηγοί” λαθροδιακινητές εισέπρατταν το μέγιστο 40 ευρώ για τον καθένα, προκειμένου να τους οδηγήσουν μέχρι τα ελληνοσκοπιανά σύνορα στην Ειδομένη Κιλκίς. Η τιμή όμως πλέον αυξήθηκε. Από τα στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει οι διωκτικές αρχές, σύμφωνα με όσα επιβεβαιώνουν οι ίδιοι οι μετανάστες, δίνουν κατά μέσο όρο 100 ευρώ ο καθένας, ορισμένοι και 150 ευρώ, για μία απόσταση που δεν υπερβαίνει τα 80 χιλιόμετρα!

Η αύξηση των λαθροδιακινήσεων άρχισε να παρατηρείται όταν οι αστυνομικές υπηρεσίες έβαλαν φραγμό στα μέσα μαζικής μεταφοράς, λεωφορεία ΚΤΕΛ και ταξί, να επιβιβάζουν πρόσφυγες, για τους οποίους ρητά απαγορεύεται η προσέγγιση του νομού Κιλκίς, όπως αναφέρεται στα σημειώματα που πήραν και τους διασφαλίζουν τη νόμιμη παραμονή στην Ελλάδα ως πρόσφυγες. Μέχρι τότε οι αλλοδαποί μόλις έφταναν στον σταθμό του τρένου από την Αθήνα, κατευθύνονταν στον κεντρικό σταθμό του ΚΤΕΛ, ανέβαιναν στα λεωφορεία και έφταναν στους Ευζώνους. Ενδεικτικό είναι ότι την περίοδο εκείνη το ΚΤΕΛ Κιλκίς οργάνωνε καθημερινά στη γραμμή του Πολυκάστρου τουλάχιστον πέντε έκτακτα δρομολόγια.

“Οι πιέσεις από την Ευρώπη είναι μεγάλες, μας μετέφεραν ότι δεν μπορεί να τους αφήνετε να φεύγουν έτσι, με τις ευλογίες μας. Αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε παραπάνω από το να συλλαμβάνουμε τους διακινητές. Έχουμε να αντιμετωπίσουμε ανθρώπους οι οποίοι ξεριζώθηκαν από τα σπίτια τους και πρέπει να σεβαστούμε τον πόνο τους, όπως και τα όνειρά τους για μια καλύτερη ζωή, που γνωρίζουν ότι δεν θα τη βρουν στην Ελλάδα”, σημείωσε μιλώντας στη “ΜτΚ” αξιωματικός, που κλήθηκε να διαχειριστεί το κύμα προσφύγων στη Θεσσαλονίκη και το Κιλκίς.

Μετά την αλλαγή στάσης των διωκτικών αρχών, τα κυκλώματα βρήκαν ακόμη έναν τρόπο να θησαυρίσουν. Όπως επισημαίνουν έμπειροι αστυνομικοί στη διαχείριση υποθέσεων μεταναστών, ακόμη και οι ευκαιριακοί διακινητές έχουν επαφές. “Πλέον, όσοι μετανάστες και πρόσφυγες φτάνουν στη Θεσσαλονίκη, γνωρίζουν ότι θα δώσουν χρήματα και σε ποιους, για να φτάσουν στα σύνορα του Κιλκίς. Αυτό πλέον οργανώνεται και μέσα από την Τουρκία, ενώ δεν είναι τυχαίο πως συνήθως εμπλέκονται ομοεθνείς τους”, λένε. Σημειώνουν μάλιστα πως ένας Σύρος ή Ιρακινός που αναζητεί τρόπο να φύγει από την Ελλάδα, θα μιλήσει στη γλώσσα του, για να βρει τον διακινητή.

Ψάχνουν την έξοδο από Φλώρινα και Σέρρες

Εκτός από τα σύνορα του Κιλκίς, το τελευταίο διάστημα καταγράφεται από τις αστυνομικές αρχές μία μετακίνηση των μεταναστών στις συνοριακές εξόδους προς τα Σκόπια και τη Βουλγαρία, σε Νίκη και Προμαχώνα αντίστοιχα.

Από τις καταγραφές των κατά τόπους αστυνομικών διευθύνσεων παρατηρείται πως αρκετοί είναι οι μετανάστες που επιχειρούν να βγουν από την Ελλάδα μέσω άλλων συνοριακών διαβάσεων, επιτυγχάνοντας πάλι να βρουν έναν δρόμο για τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης. Στη Νίκη της Φλώρινας τουλάχιστον σε τρεις περιπτώσεις η αστυνομία πραγματοποίησε εφόδους και επιβίβασε σε λεωφορεία τους μετανάστες που βρήκε στα σύνορα, για να επιστρέψουν στη Φλώρινα, παρότι στα υπηρεσιακά σημειώματα που έχουν δεν υπάρχει απαγόρευση προσέγγισης στο συγκεκριμένο νομό.

Το ίδιο άρχισε να συμβαίνει το τελευταίο διάστημα και στα σύνορα με τη Βουλγαρία, όπου τα περιστατικά ακόμη είναι περιορισμένα. Μετανάστες και πρόσφυγες φεύγουν από τη Θεσσαλονίκη, για να φτάσουν στα σύνορα του Προμαχώνα Σερρών. Από εκεί εισέρχονται στο βουλγαρικό έδαφος, όπου όμως οι έλεγχοι είναι αυστηροί σε σύγκριση με τα Σκόπια, έχοντας σκοπό να συνεχίσουν το ταξίδι τους σε μία άλλη ευρωπαϊκή χώρα, τη Ρουμανία και από εκεί στην Ουγγαρία, για να βρεθούν στη Βόρεια Ευρώπη. Ο συγκεκριμένος δρόμος θεωρείται από τους πλέον δύσκολους, παρότι η διαδρομή περιλαμβάνει μόνο χώρες ενταγμένες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και αυτό επειδή υπάρχει ο κίνδυνος σύλληψης και επιστροφής τους στις χώρες εισόδου, όπως προβλέπει η συνθήκη Δουβλίνο ΙΙ, που στην προκειμένη περίπτωση είναι η Ελλάδα.

Του Κώστα Καντούρη kantouris@hotmail.com

Φωτ. Αλέξανδρος Αβραμίδης

 

 

Σχολιάστε