My Twitter Feed

29 Μάιος, 2020

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

Νεκρός 32χρονος ποδοσφαιριστής -

Πέμπτη, 28 Μάιος, 2020

«Πάρτι αναθέσεων ένεκα covid» -

Πέμπτη, 28 Μάιος, 2020

Μετεωρολογικός σταθμός στη ΠΕΚ -

Πέμπτη, 28 Μάιος, 2020

Ο Εμμανουήλ για τοπικά θέματα -

Πέμπτη, 28 Μάιος, 2020

Δεν στηρίχτηκαν οι δικηγόροι -

Πέμπτη, 28 Μάιος, 2020

Προοδευτικό μέτωπο από τη βάση -

Πέμπτη, 28 Μάιος, 2020

Από φθινόπωρο οι συνδέσεις Φ.Α. -

Τετάρτη, 27 Μάιος, 2020

Κυριακίδης: Έργο πνοής το Αέριο -

Τρίτη, 26 Μάιος, 2020

Aνασταλτικός παράγοντας

Η Coca Cola, στην ανάπτυξη της οικονομίας.

Του Όμηρου Ταχμαζίδη*


Η Coca Cola έχει κατακλύσει τα social media με χορηγούμενες ανακοινώσεις και προσπαθεί να αντιστρέψει το εις βάρος της κλίμα, τώρα που όλο και περισσότεροι Έλληνες έχουν πάρει είδηση τον σκοτεινό της ρόλο στην υπόθεση της ελληνικής χρεοκοπίας και της οικονομικής υποδούλωσης της χώρας στους δανειστές και στα ξένα συμφέροντα.

Πολύ πρόσφατη είναι η κριτική που άσκησε ο γνωστός δημοσιογράφος – ανταποκριτής στην Αμερική – Μιχάλης Ιγνατίου για τη στάση της Coca Cola κατά την περίοδο της κρίσης: «Στη διάρκεια της λεγόμενης «κρίσης χρέους», που αργότερα ονομάστηκε «οικονομική κρίση» οι αξιωματούχοι του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου σημείωναν αυτή τη λεπτομέρεια. Ότι ενώ η Ελλάδα δεν μπορούσε να αντλήσει επενδύσεις, καθώς κανένας ξένος οικονομικός παράγοντας δεν είχε καμία εμπιστοσύνη στη χώρα, οι Έλληνες «Κροίσοι» και επιχειρηματίες όχι μόνο δεν επάνδυσαν, αλλά ορισμένοι εξ αυτών, μάλιστα, πήραν τις εταιρίες τους και τις πήγαν σε άλλες χώρες. Τα παραδείγματα είναι αρκετά, με πιο τρανταχτό της Coca Cola, αλλά δεν είναι της ώρας».

Αυτό το γεγονός είχε μεγάλες επιπτώσεις για την αποεπενδυτική διαδικασία που ακολούθησε. Η Coca Cola με τη στάση της δημιούργησε κλίμα αρνητικό για επενδύσεις ξένων στην Ελλάδα. Δημοσιεύματα της εποχής σε γερμανικά έντυπα τόνιζαν την φυγή της Coca Cola μεταδίδοντας στους Γερμανούς επενδυτές, αλλά και στον γερμανικό λαό, μια αντίληψη ότι αυτοί δεν βοηθάνε τους εαυτούς τους, θέλουν να επιβαρύνουν τους άλλους.

Το γεγονός επιβεβαιώνεται τώρα και στην περίπτωση των αμερικανικών επενδύσεων στην χώρα μας, όπως προκύπτει από το άρθρο στην εφημερίδα το ΕΘΝΟΣ, του Μιχάλη Ιγνατίου. Ο δημοσιογράφος σημειώνει και το εξής δυσοίωνο για το μέλλον της χώρας μας, σε συνάρτηση με την προσπάθεια της κυβέρνησης να προσελκύσει επενδύσεις από το εξωτερικό: «Θα καταθέσω και κάτι άλλο που γνωρίζω από πρώτο χέρι: Έλληνας υπουργός, από τους καλούς και σοβαρούς, – δεν αναφέρω το όνομά του, διότι δεν έλαβα τη σχετική άδεια-, είχε συνάντηση με δυνατούς επιχειρηματίες επικεφαλής hedge funds και επίδοξους επενδυτές. >Έκανε μια καλή παθιασμένη παρουσίαση και ενημέρωση, από αυτές που λες “wow” για να θυμηθούμε και τον «εμπρηστή» Γιάνη Βαρουφάκη. Φαινόταν ότι εντυπωσιάστηκαν οι Αμερικανοί. Εις εξ αυτών απάντησε ότι θα σκεφτεί να επενδύσει όταν δει πως επενδύουν οι Έλληνες επιχειρηματίες, προσέξτε: είναι βαριά η κουβέντα του. Στην ουσία έλεγε ότι αν οι Έλληνες εμπιστευτούν την Ελλάδα να επενδύσουν, θα είναι πιο εύκολο να «κατέβουν» και οι ξένοι…».

Αυτά που σημειώνει, με μεγάλη καθυστέρηση, ο Μιχάλης Ιγνατίου ήταν γνωστά στον διεθνή τύπο από την πρώτη στιγμή που εγκατέλειψε τη χώρα η Coca Coca HBC. Αλλά όλο αυτό το διάστημα η Κόκα Κόλα προσπαθούσε με προπαγανδιστικά δημοσιεύματα, με προσεταιρισμό πολιτικών προσώπων κατόρθωσε να κρατήσει χαμηλά τις αντιδράσεις εναντίον της.

Σε άρθρο στην εφημερίδα Die Presse, του δημοσιογράφου Hennig Kaiser και σε ανακοίνωση του Γερμανικού Πρακτορείου Ειδήσεων (DPA) στις 12 Οκτωβρίου 2012, διαβάζουμε: «Η πιο μεγάλη επιχείρηση της χώρας η Coca Cola Hellenic, μεταφέρει την έδρα της και την χρηματιστηριακή εγγραφή της εκτός χώρας». Στο άρθρο, το οποίο βασίζεται και σε πληροφορίες του Reuters, αναφέρεται επίσης: « Η Coca Cola Hellenic (CCH) ήταν μέχρι τώρα η υπηρηφάνεια της ελληνικής οικονομίας. Διότι η Coca Cola Hellenic δεν ήταν μόνο ως προς την χρηματιστηριακή της αξία η πιο μεγάλη επιχείρηση της χώρας. Από τα κεντρικά του δεύτερου μεγαλύτερου εμφιαλωτή Coca Cola του κόσμου ελέγχονταν οι δραστηριότητες των γίγαντα των αναψυκτικών σε 28 χώρες του κόσμου, μεταξύ αυτών και της Αυστρίας».

«Τώρα», συνεχίζει το άρθρο, «εγκαταλείπει η Coca Cola Hellenic, στην οποία συμμετέχει η Πολυεθνική Coca Cola με 23%, την Αθήνα. Η χρηματιστηριακή εγγραφή της μελλοντικά θα γίνεται στο London Exchange και η έδρα της επιχείρησης θα μετατεθεί στην Ελβετία». Αυτές οι αλλαγές δικαιολογήθηκαν από τον τότε διευθυντή Δημήτρη Λόη με επίκληση στο οικονομικό συμφέρον της επιχείρησης. Από το ίδιο δημοσίευμα αντλούμε και την πληροφορία ότι και οι μέτοχοι της Coca Cola, πριν φύγει για το χρηματιστήριο του Λονδίνου, ήταν στην πλειονότητά τους ξένοι.

Ενδιαφέρουσα είναι η κρίση του δημοσιογράφου: «Για την Ελλάδα όλο αυτό είναι ένα ισχυρό πλήγμα. Ναι μεν θα συνεχίσουν να εμφιαλώνουν τα ελληνικά εργοστάσια της Coca Cola Hellenic λεμονάδες. Αλλά από τη μια χάνει το χρηματιστήριο της Αθήνας τη σημαντικότερη επιχείρησή της, στην οποία οφειλόταν κατά μέσο όρο το 8% του χρηματιστηριακού ημερήσιου κύκλου εργασιών. Από την άλλη θα χάσει και το κράτος τα μέχρι τούδε εισρέοντα φορολογικά έσοδα ». ( Η μετάφραση των αποσπασμάτων είναι δική μου)

Και να σκεφτεί κανείς ότι έως εκείνη τη στιγμή η Coca Cola δεν είχε κλείσει ακόμη τα εργοστάσια της στην Πάτρα, την Θεσσαλονίκη και τον Βόλο. Η προγραμματισμένη επίθεση κατά της Ελλάδος δεν είχε ακόμη αρχίσει. Για τη συνέχεια των πραγμάτων, τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων, το Κίνημα «Ούτε γουλιά Coca Cola” και τη σχέση μποϊκοτάζ και οικονομικής αναπτύξεως παραπέμπω σε παλαιότερα άρθρα μου στο διαδίκτυο, π.χ. «Η απεργία στην Coca Cola ως εθνική ευκαιρία».

Αλλά το κλείσιμο του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης δεν έγινε ομαλά. Οι εργαζόμενοι ξεκίνησαν έναν αγώνα με σύνθημα “Oύτε γουλιά Coca Cola μέχρι να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο”. Αυτό το απρόβλεπτο γεγονός, δημιούργησε πλείστα όσα προβλήματα στα σχέδια της Coca Cola και ήταν ο βασικός λόγος της εκτίναξης των ελληνικών επιχειρήσεων αναψυκτικών μέσα στην κρίση και την οικονομική ύφεση των ετών που ακολούθησαν. H Coca Cola έκτοτε βρίσκεται σε ένα είδος πολέμου κατά των εργαζομένων που απεργούν και καλούν σε μποϊκοτάζ, κατά των ελληνικών επιχειρήσεων, που την καταγγέλλουν για τις πρακτικές της, κατά των καταναλωτών τους οποίους προσπαθεί να προσεταιριστεί με πανάκριβες διαφημιστικές καμπάνιες, πολλές από αυτές κινούνται στα όρια του νόμιμου, όπως η διαφημιστική εκμετάλλευση της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς.

Κατά την περίοδο αυτή του μποϊκοτάζ κατά της Κόκα Κόλα και της στροφής των σκεπτόμενων καταναλωτών στα ελληνικά προϊόντα, άρχισε και η ανοδική πορεία παλαιότερων και νεότερων ελληνικών επιχειρήσεων.

Είναι προφανές ότι η αποδέσμευση της χώρας από την εξάρτηση απαιτεί την εκκαθάριση του εσωτερικού μετώπου από αυτούς που εμποδίζουν την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας: η Coca Cola ήταν, είναι και θα είναι τροχοπέδη στον σημαντικό κλάδο των τροφίμων και ποτών. Για αυτό η ανάπτυξη περνάει μέσα από το μποϊκοτάζ των προϊόντων της Coca Cola και της ενίσχυσης των προϊόντων των ελληνικών εταιριών του κλάδου: ΛΟΥΞ (Πάτρα), ΕΨΑ (Βόλος), ΒΙΚΟΣ (Ιωάννινα), GREEN COLA (Ν. Ορεστιάδα Έβρου), ΦΗΜΗ (Κρήτη), ΓΕΡΑΝΙ (Κρήτη), ΤΕΜΕΝΙΑ (Κρήτη), ΖΑΡΟΣ (Κρήτη), FRUTOP (ΑΘΗΝΑ), ΚΛΙΑΦΑ (ΤΡΙΚΑΛΑ), ΚΟΥΚΑΚΗΣ (Κιλκίς), ΝΕΚΤΑΡ (Σέρρες), AGROS (Άργος), ΑΓΝΗ (Ορχομενός), ΚΑΜΠΟΣ (Χίος), ΛΑΚΟΝΙΑ κ.α.

*Μέλος του Ε.Γ. της «Σοσιαλιστικής Προοπτικής»

Σχολιάστε