My Twitter Feed

5 Ιανουαρίου, 2021

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

ΝΔ: Δυσαρέσκεια στη Βόρ. Ελλάδα -

Τρίτη, 5 Ιανουαρίου, 2021

Δ. Κιλκίς: 50 έκτακτες προσλήψεις -

Τρίτη, 5 Ιανουαρίου, 2021

Ο χρόνος άλλαξε, ο κορονοϊός όχι! -

Δευτέρα, 4 Ιανουαρίου, 2021

Επαναξιολογούνται οι διοικητές; -

Δευτέρα, 4 Ιανουαρίου, 2021

Παραμένει αναβαθμισμένος -

Δευτέρα, 4 Ιανουαρίου, 2021

Καταγγελίες υγειονομικών Κιλκίς -

Δευτέρα, 4 Ιανουαρίου, 2021

Εμβολιασμοί στα νοσοκομεία μας -

Δευτέρα, 4 Ιανουαρίου, 2021

ΣΥΡΙΖΑ: Ανησυχία για τα σχολεία -

Δευτέρα, 4 Ιανουαρίου, 2021

Το μεγάλο κόλπο

Του Γιάννη Α. Μυλόπουλου.


Τα μεγάλα κόλπα απαιτούν σχέδιο εξαπάτησης, καλή οργάνωση παραπλάνησης και μια ομάδα εκτέλεσης ικανή και επιδέξια που, επειδή ακριβώς έχει ισχυρό κίνητρο, είναι ικανή για όλα.

Η κυβέρνηση της ΝΔ, στην υπόθεση του Μετρό και των Αρχαίων της Θεσσαλονίκης, απέδειξε ότι τα είχε όλα.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή με τη σειρά:

Το 2006 τα έργα του Μετρό της Θεσσαλονίκης ξεκινούν και το 2012, χρονιά συμβατικής ολοκλήρωσής τους, αυτά έχουν ήδη συσσωρεύσει 5 ολόκληρα χρόνια καθυστέρησης.

Το Δεκέμβριο του 2012 αποκαλύπτεται στο σταθμό Βενιζέλου το κεντρικό Βυζαντινό σταυροδρόμι Decumanus & Cardo και μαζί με αυτό ένα ολόκληρο ακέραιο, αδιατάρακτο και αυθεντικό πολεοδομικό συγκρότημα του 3ου – 4ου αιώνα μ.Χ.

Η τότε διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ και η τότε κυβέρνηση υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει τεχνική λύση για την κατασκευή του σταθμού με τα αρχαία στη θέση τους και επιμένουν στην απόσπαση και μεταφορά τους στο στρατόπεδο Παύλου Μελά.

Ο δήμος Θεσσαλονίκης, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης και μια σειρά από αρχαιολογικά σωματεία, επιστημονικούς συλλόγους και κοινωνικούς φορείς, ακολουθούμενα από σημαντικές προσωπικότητες αντιδρούν στον τεμαχισμό και την απόσπαση των μοναδικών αρχαιολογικών ευρημάτων.

Η αντίθεση προσλαμβάνει χαρακτηριστικά ανοικτής σύγκρουσης της κοινωνίας και της επιστημονικής κοινότητας αφενός, με τον κωδικό «Και Αρχαία και Μετρό» και της κυβέρνησης αφετέρου. Η οποία με το δίλημμα «Ή Αρχαία ή Μετρό», προσπαθεί να διαχειριστεί την υπόθεση με μια σειρά από αλληλοσυγκρουόμενες και αντιφατικές αποφάσεις του ΚΑΣ.

Το 2014 ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης καταθέτει προσφυγή στο ΣτΕ υπέρ της παραμονής των αρχαίων στη θέση τους.

Η υπόθεση τελεσιδικεί το 2016 με απόρριψη της προσφυγής, καθώς οι τότε αρχές επιμένουν να μην παρουσιάζουν τεχνική λύση που να επιτρέπει τη συνύπαρξη Αρχαίων και Μετρό. Υπενθυμίζεται ότι ο αρχαιολογικός νόμος απαγορεύει την απόσπαση, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει επιστημονικά τεκμηριωμένη εισήγηση για την ύπαρξη εναλλακτικής τεχνικής λύσης με τα αρχαία αμετακίνητα.

Εντωμεταξύ το έργο καθυστερεί και σέρνεται, για να σταματήσει εντελώς το 2014, ανάμεσα σε κακές αποφάσεις διαχείρισης του έργου, συγκρούσεις, διχαστικά διλήμματα και μια οικονομική κρίση που οδηγεί τον εργολάβο σε χρεωκοπία.

Τον Οκτώβριο του 2015 ο υπουργός Πολιτισμού της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ Α. Μπαλτάς εκδίδει υπουργική απόφαση με την οποία η Αττικό Μετρό οφείλει να παρουσιάσει μελέτη για την παραμονή των αρχαίων στη θέση τους.

Τον Μάρτιο του 2016, η διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ που τοποθετείται από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επανεκκινεί τα έργα, τα οποία βρίσκονται μετά από 10 ολόκληρα χρόνια κατασκευής μόλις στο 30% της ολοκλήρωσής τους.
Συγχρόνως με την επανεκκίνηση, η νέα διοίκηση εξερευνά και βρίσκει τεχνική λύση που να επιτρέπει την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τα αρχαία αμετακίνητα. Τον Ιανουάριο 2017 η μελέτη κατατίθεται και εγκρίνεται από το ΚΑΣ και αμέσως μετά εκδίδεται η αντίστοιχη υπουργική απόφαση της υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου.

Το φθινόπωρο 2018 και ενώ έχει ολοκληρωθεί η εκπόνηση και έγκριση του μεγαλύτερου μέρους των μελετών, αρχίζει η κατασκευή στο επίπεδο του εδάφους, στο επίπεδο -1 όπου βρίσκονται τα αρχαία και στις προσβάσεις του σταθμού Βενιζέλου.

Εντωμεταξύ η μεγάλη πρόοδος του έργου, σε συνδυασμό με την τεχνική λύση στη Βενιζέλου που επιτρέπει τη διέλευση των τρένων μέσα από το σταθμό στο μεγαλύτερο μέρος της κατασκευής του, ανοίγουν το δρόμο για την έγκριση νέου χρονοδιαγράμματος. Σύμφωνα με το οποίο οι 12 στους 13 σταθμούς της βασικής γραμμής θα παραδίδονταν και θα λειτουργούσαν στο τέλος του 2020, με τη Βενιζέλου να ολοκληρώνεται το 2023.

Τον Φεβρουάριο 2019 ο δνων σύμβουλος της αναδόχου εταιρείας, της ΑΚΤΩΡ, επιβεβαιώνει σε δημόσια εκδήλωση ότι το έργο είναι απολύτως εντός χρονοδιαγράμματος και θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2020.

Το καλοκαίρι 2019, η διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ που έτρεξε το έργο 2016 – 2019, παραδίδει στη νέα διοίκηση που διορίζει η κυβέρνηση της ΝΔ το έργο προχωρημένο σε ποσοστό ολοκλήρωσης 75%, έχοντας δηλαδή υλοποιήσει σε 3,5 μόλις χρόνια το 45% του συνολικού έργου (από το 30% στο 75%). Ο στόχος αυτός επιτεύχθηκε με τριπλασιασμό της απορροφητικότητας των ετήσιων ευρωπαϊκών και δημόσιων επενδύσεων.

Τον Σεπτέμβριο 2019 ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης χωρίς τεχνική τεκμηρίωση, ανακοινώνει από τη ΔΕΘ την αλλαγή σχεδιασμού του έργου, με κατάργηση της λύσης που εφαρμόζονταν ήδη στη Βενιζέλου και επαναφορά της παλιάς λύσης της απόσπασης των αρχαιολογικών ευρημάτων. Μόνο που τώρα η λύση αυτή, εφόσον πλέον υπάρχει αποδεδειγμένα εναλλακτική που επιτρέπει στα αρχαία να παραμείνουν αμετακίνητα, είναι εκτός νομιμότητας. Ως πρόσχημα για την αλλαγή σχεδιασμού του έργου προβάλλονται επικοινωνιακά επιχειρήματα τύπου «μουσαμάδες» και ότι η τεχνική λύση που υλοποιούνταν ήταν δήθεν ανέφικτη. Παρά δηλαδή τις ενυπόγραφες εγγυήσεις επιστημόνων, μελετητών εξειδικευμένων μηχανικών και τεχνικών που είχαν εκπονήσει τις εγκεκριμένες μελέτες και είχαν επιβλέψει την κατασκευή μέχρι τότε, ο πρωθυπουργός αποφάνθηκε ότι το έργο… δεν θα τελείωνε ποτέ.

Νέα προθεσμία ολοκλήρωσης ορίζεται… προφητικά από τον πρωθυπουργό, χωρίς όμως αυτό να στηρίζεται ούτε σε μελέτες, ούτε σε χρόνους και αλληλουχία έργων, ούτε σε εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, ο Απρίλιος 2023. Κάθε σύμπτωση με τον χρόνο ολοκλήρωσης της τετραετίας της κυβέρνησης αποδίδεται σε καθαρά τυχαία γεγονότα…

Εντωμεταξύ η ΑΚΤΩΡ, η οποία πριν λίγους μήνες διαβεβαίωνε ότι το έργο ήταν εντός χρονοδιαγράμματος, εν όψει της νέας κατάστασης, έχει αρχίσει ήδη να υποβάλει αιτήματα αποζημίωσης, προφασιζόμενη καθυστερήσεις.

Η διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ και η κυβέρνηση, προκειμένου να στηρίξουν τις πρωθυπουργικές προφητείες, ξεκινούν έναν μαραθώνιο διαστρέβλωσης της αλήθειας και παραπλάνησης για τη μέχρι τότε πρόοδο των έργων και για την εφικτότητα της λύσης που εφαρμόζονταν ήδη στη Βενιζέλου, με απολύτως ανακριβή και έωλα επιχειρήματα τύπου: «κολοβό μετρό», «δεν υπάρχουν μελέτες για τη Βενιζέλου, τις απέρριψε η προηγούμενη διοίκηση», «η λύση ήταν ανέφικτη», «η μελέτη που κατατέθηκε και εγκρίθηκε από το ΚΑΣ το 2017 ήταν… ανυπόγραφη», «η μελέτη της Βενιζέλου δεν προέβλεπε πυροπροστασία» και άλλους ψευδείς, αστείους, αντιφατικούς και σε κάθε περίπτωση απολύτως ατεκμηρίωτους ισχυρισμούς.

Οι κυβερνητικοί ισχυρισμοί καταρρίπτονται ένας προς έναν από ΜΜΕ που δημοσιεύουν ολόκληρη τη μελέτη, από την προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό που διαψεύδει την απόρριψη των μελετών, την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού που επιβεβαιώνει την ορθή και νομότυπη λήψη απόφασης για τη Βενιζέλου, τον μελετητή του έργου, γνωστό μεγάλο γραφείο της Αθήνας και τον επιστημονικό σύμβουλο της Αττικό Μετρό και ειδικό στο αντικείμενο καθηγητή Πολυτεχνείου που επιβεβαιώνουν με το επιστημονικό τους κύρος την ύπαρξη τόσο τεχνικής λύσης, όσο και μελέτης για τη Βενιζέλου με τα αρχαία αμετακίνητα.

Τον Δεκέμβριο 2019 το ΚΑΣ, με μια νεοδιορισμένη από την κυβέρνηση ΝΔ σύνθεση, εγκρίνει την πρόταση για απόσπαση των ευρημάτων της Μέσης Οδού, πειθόμενο από τους ισχυρισμούς της κυβέρνησης. Ενδεικτικό ότι ο μοναδικός καθηγητής Πολυτεχνείου στη σύνθεση του ΚΑΣ, είναι εξ αυτών που απορρίπτουν την πρόταση της απόσπασης και που απομακρύνονται άμεσα από το ΚΑΣ…

Σήμερα, ένα χρόνο μετά τις κυβερνητικές εξαγγελίες, το έργο βρίσκεται στον αέρα, χωρίς καμία πρόοδο, χωρίς μελέτες και χωρίς χρονοδιάγραμμα και με 3 προσφυγές σε βάρος του να εκκρεμούν στο ΣτΕ. Όπου έχουν κατατεθεί και όλα τα στοιχεία και τα τεκμήρια που διαψεύδουν τους κυβερνητικούς ισχυρισμούς και επιβεβαιώνουν την ύπαρξη εναλλακτικής λύσης και αντίστοιχης μελέτης για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τα αρχαία στη θέση τους.

Επί ένα χρόνο το μόνο έργο που εκτελέστηκε, εκτός από την επιχείρηση παραπλάνησης, είναι η αποκαθήλωση των έργων που κατασκευάστηκαν στη Βενιζέλου τα τελευταία 3 χρόνια, μια ζημιά για το δημόσιο ύψους 5 εκατομμυρίων Ευρώ, καθώς και η έγκριση χωρίς παραπομπή στη διαιτησία, αποζημιώσεων ύψους 13,5 εκατομμυρίων Ευρώ υπέρ των εργολάβων.

Άρθρο στο tvxs.gr

Σχολιάστε