My Twitter Feed

25 Αυγούστου, 2021

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

Τα προβλήματα δασικών εκτάσεων -

Τετάρτη, 25 Αυγούστου, 2021

10ος στον κόσμο ο Δ. Παυλίδης -

Δευτέρα, 23 Αυγούστου, 2021

Έφυγε ο Σωφρόνης της Αξιούπολης -

Δευτέρα, 23 Αυγούστου, 2021

Νέα στάση εργασίας για τα εμβόλια -

Δευτέρα, 23 Αυγούστου, 2021

Ιός/μη εμβόλια έφαγαν το πανηγύρι -

Δευτέρα, 23 Αυγούστου, 2021

Σε τελικό παγκόσμιου ο Δ. Παυλίδης -

Κυριακή, 22 Αυγούστου, 2021

“Συνταγματική η υποχρεωτικότητα” -

Σάββατο, 21 Αυγούστου, 2021

Πορεία κατά της υποχρεωτικότητας -

Σάββατο, 21 Αυγούστου, 2021

Δυνατό Κατηγορώ από Πολάνσκι

Συνεχίζονται οι προβολές στο θερινό σινεμαδάκι στο Στέκι της Τέχνης στο Μεταλλικό, την Τετάρτη 25 και Πέμπτη 26 Αυγούστου, στις 9.30 το βράδυ, με την ταινία «Κατηγορώ…!» (J’ Accuse 4* – 2020) του ΡόμανΠολάνσκι, που έλαβε τον Αργυρό Λέοντα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.

Η Υπόθεση Ντρέιφους, η καταδίκη του λοχαγού Αλφρέντ Ντρειφούς σε ισόβια κι εξορία με την κατηγορία της κατασκοπείας, υπήρξε ένα σκάνδαλο που συγκλόνισε την Γαλλία στα τέλη του 19ου αιώνα και τις αρχές του 20ου και μαζί, μια από τις πιο διάσημες περιπτώσεις κακοδικίας στην ιστορία. Μια υπόθεση που ξεπέρασε πολύ γρήγορα τα σύνορα της στρατιωτικής δικαιοσύνης, δίχασε βαθιά την γαλλική κοινωνία και τους διανοούμενους της χώρας, ανάγκασε τον Εμιλ Ζολά να δημοσιεύσει μια ανοιχτή επιστολή στον πρόεδρο της Γαλλίας με τον τίτλο «Κατηγορώ» (μια πράξη που του απέφερε ένα χρόνο φυλακής και χρηματικό πρόστιμο) κι έκανε τον όχι και τόσο κρυφό αντισημιτισμό της εποχής να δείξει το πολύ άσχημο πρόσωπό του.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η ιστορία της Υπόθεσης Ντρέιφους μεταφέρεται στο σινεμά, όμως ο Πολάνσκι επιλέγει να αφηγηθεί την ιστορία όχι από την πλευρά του άδικα κατηγορούμενου λοχαγού, μα από αυτή του αντισυνταγματάρχη Ζορζ Πικάρ, του άνδρα που πιστός στο καθήκον βοήθησε στην σύλληψη του Ντρέιφους, μα αργότερα όταν ανέλαβε την διεύθυνση των μυστικών υπηρεσιών της Γαλλίας, ανακαλύπτοντας την αλήθεια, έκανε τα πάντα για να τον αθωώσει.

Δίχως να τον ηρωοποιεί, δείχνοντας τις ατέλειές του, ξεκαθαρίζοντας πως ήταν ένας άνθρωπος της εποχής του «φυσικός αντισημίτης» όπως δίχως δισταγμό παραδεχόταν ότι είναι η πλειοψηφία των ανθρώπων τότε, ο Πικάρ δεν ήταν τίποτα παραπάνω από ένας δίκαιος και ακέραιος άνθρωπος κι αυτό είναι αρκετό μοιάζει να λέει το φιλμ.

Η ταινία διαχειρίζεται με απόλυτη ακρίβεια  το πόσο εύκολα, μια κουλτούρα δίωξης και καταπίεσης μπορεί να πάρει από την μια στιγμή στην άλλη διαστάσεις επιδημίας και πως οι «καλοί άνθρωποι» μπορούν να μεταμορφωθούν από τη μια στιγμή στην άλλη σε μανιασμένο όχλο.

Κι αυτή ακριβώς η παρατήρησή του μοιάζει απόλυτα επίκαιρη στις μέρες μας  όταν οι «ξένοι» αντιμετωπίζονται ως εχθρός. Και στην περίπτωση του Πολάνσκι μοιάζει να έχει μια ακόμη πολύ πιο προσωπική απόχρωση, όχι μόνο ως εβραίος ο ίδιος αλλά κι ως εκ νέου κατατρεγμένος με μένος για πράξεις του παρελθόντος του.

Και κάπως έτσι το «Κατηγορώ», στιβαρό, καλοφτιαγμένο, χορταστικό σινεμά, είναι μια ταινία – υπενθύμιση του καθήκοντός μας απέναντι στο δίκαιο και την ηθική και την αντίσταση απέναντι στα βολικά ψέματα και τις εύκολες αλήθειες.

Γαλλία, Ιταλία, 2020

  • Σκηνοθεσία: ΡόμανΠολάνσκι
  • Σενάριο: Ρόμπερτ Χάρις
  • Φωτογραφία: Πάβελ Εντελμαν
  • Μουσική: Αλεξάντρ Ντεσπλά
  • Πρωταγωνιστούν: Ζαν Ντιζαρντάν, Λουί Γκαρέλ, ΕμανουέλΣενιέ
  • Διάρκεια: 132 λεπτά
Σχολιάστε