My Twitter Feed

29 Μαρτίου, 2024

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

Σοκ από το λουκέτο στη SONOCO! -

Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Παιονία: Η ιστορία σε λεύκωμα Χρ. Ίντου -

Τετάρτη, 27 Μαρτίου, 2024

Ο ΣΥΡΙΖΑ για τον αξονικό του ΓΝΚ -

Τετάρτη, 27 Μαρτίου, 2024

Σε καινοτόμο έργο η ALUMIL -

Δευτέρα, 25 Μαρτίου, 2024

“Άδειασμα” από τον Γ. Φλωρίδη -

Σάββατο, 23 Μαρτίου, 2024

Παππάς: Παράνομες οι καταλήψεις -

Παρασκευή, 22 Μαρτίου, 2024

Δ. Κιλκίς: Στα Λατσιά αντιπροσωπεία του -

Παρασκευή, 22 Μαρτίου, 2024

Δ. Κιλκίς: Σε δράση τα μηχανήματα -

Παρασκευή, 22 Μαρτίου, 2024

“Αυτός ο θάνατος που είναι μόνο περιστασιακός…”

theodoros-orfanidis

Μια συνέντευξη του Θεόδωρου Ορφανίδη, που η πόλη που τον γέννησε του γύρισε την πλάτη!

Αναδημοσιεύουμε σήμερα Μ. Παρασκευή μια συνέντευξη του μεγάλου Κιλκισιώτη μαέστρου, Θεόδωρου Ορφανίδη, απ` το ΒΗmagazino, όπου μιλάει για την δύναμη της μουσικής, τους ήχους της Μ. Εβδομάδας και το μήνυμα που στέλνει η εκ νεκρών Ανάσταση.

Στο δημοσίευμα γίνεται λόγος και για το πρόγραμμα του συμπατριώτη μας μαέστρου, για το οποίο σημειώνεται και μια “στάση” του στο Κιλκίς, “την πόλη όπου μεγάλωσε”. Δυστυχώς, όμως, άλλες ήταν στο μεταξύ οι βουλές των ιθυνόντων του δήμου, οι οποίοι ως γνωστόν αποφάσισαν να ματαιώσουν τη κεντρική συναυλία της “εκατονταετίας ελεύθερου βίου του Κιλκίς”, που επρόκειτο να δώσουν την 21η Ιουνίου ο Θ. Ορφανίδης με τη διάσημη σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου και τους συνεργάτες τους. Η στενομυαλιά σ` όλο της το μεγαλείο, από εκπροσώπους της πόλης που γέννησε τον Θεόδωρο Ορφανίδη!

Παραθέτουμε το δημοσίευμα με τη συνέντευξη στην Μαριλένα Αστραπέλλου:

Διεθνώς αναγνωρισμένος μαέστρος, ο Θεόδωρος Ορφανίδης έχει διευθύνει τις μεγαλύτερες ορχήστρες του κόσμου σε Βρετανία, Ολλανδία, Ισπανία, Αυστρία. Μόνιμος κάτοικος Βερολίνου, ετοιμάζει πολλές συναυλίες και στην Ελλάδα, αρχής γενομένης από τους «Υμνους αγγέλων σε ρυθμούς ανθρώπων» του Σταύρου Κουγιουμτζή, στη Θεσσαλονίκη. Πάντα με την Orchestra Mobile, την οποία ίδρυσε το 2010 μαζί με τη γυναίκα του, Σόνια Θεοδωρίδου, και ένα επιτελείο λαμπρών μουσικών. Εναν χρόνο μετά, ακολούθησε η δισκογραφική εταιρεία, The Human Voice, μέσω της οποίας πραγματοποιήθηκε η μελοποίηση ποιητικού έργου του Κωνσταντίνου Καβάφη από τον συνθέτη Αθανάσιο Σίμογλου. Τον Οκτώβριο θα ηχογραφηθεί το τρίτο και τελευταίο μέρος της καβαφικής τριλογίας και τον ίδιο μήνα θα γίνει η παγκόσμια πρεμιέρα του ορατορίου από την Orchestra Mobile. Πλήρες το πρόγραμμα, λοιπόν, με ενδιάμεσες στάσεις σε Κωνσταντινούπολη και Κιλκίς, την πόλη όπου μεγάλωσε.

 

Πότε ήρθατε πρώτη φορά σε επαφή με αυτό το έργο του Σταύρου Κουγιουμτζή;«Ηταν Μάρτιος του 1998. Εγώ τότε ήμουν στο Ωδείο Καλαμαριάς “Μελωδία” και έρχεται η Ελένη Μουμτζή και μου λέει: “Θέλεις να έρθεις στη χορωδία μας; Κάνουμε δύο μεγάλες συναυλίες και χρειαζόμαστε καλούς μπάσους”. Δέχτηκα αμέσως. Υμνοι της Μεγάλης Εβδομάδας, μελοποιημένοι απο τον Σταύρο Κουγιουμτζή, με έναν λυρισμό και ένα εξαιρετικό χρώμα… Επρόκειτο, φυσικά, για τη Χορωδία Νέων Αγίου Ιωάννη Χρυσοστόμου, πυλώνα πολιτισμού για την πόλη της Θεσσαλονίκης εδώ και χρόνια, με τον ακούραστο μαέστρο της, Χρυσόστομο Σταμούλη, του οποίου έγινα αμέσως βοηθός, για πέντε χρόνια. Εζησα έτσι εκ των έσω όλη την προετοιμασία της πρώτης παρουσίασης του έργου στη Θεσσαλονίκη. Ηταν Μεγάλη Δευτέρα, 13 Απριλίου του 1998. Μεγάλη Δευτέρα θα είναι και εφέτος η δική μας ανάγνωση. Επειτα από ακριβώς 15 χρόνια».

Τι σας συγκινεί περισσότερο στους ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας; «Νομίζω αυτό που υπάρχει μόνο στην ελληνική γλώσσα: η χαρμολύπη. Αυτός ο θάνατος που είναι μόνο περιστασιακός και ο θρίαμβος της ζωής που έρχεται σαν λύτρωση να γεμίσει τα χείλη μας: Χριστός ανέστη εκ νεκρών…».

Η βυζαντινή μουσική, το δημοτικό και το λαϊκό τραγούδι ανήκαν στα ακούσματά σας καθώς μεγαλώνατε; «Κατάγομαι από ποντιακή οικογένεια και, παρ’ όλο που δεν υπήρχε μουσικός στην οικογένειά μας, θυμάμαι πάντοτε τις Κυριακές στην εκκλησία την έκπληξη και τον θαυμασμό μου για αυτήν την αυστηρή μουσική με τον ψάλτη πλαισιωμένο από πιστούς να υμνούν τον Κύριο. Θυμάμαι, επίσης, τον Κεμεντζετζή στα πανηγύρια να τραγουδά τα ποντιακά με μια λεβεντιά, μια δωρικότητα, αλλά και έναν κρυφό πόνο. Επειτα η μεγάλη αδελφή μου, η Ειρήνη, έφερνε δίσκους των Χατζιδάκι, Θεοδωράκη και Κουγιουμτζή στο σπίτι μας και έτσι γνώρισα και το καλό ελληνικό τραγούδι».

Τι θα χαρακτηρίζατε «θείο»; «Την ικανότητα που έχουμε να αγαπούμε και να συγχωρούμε. Την αγνότητα εντός μας. Τη δύναμη που έχουμε μέσα μας και πολλές φορές βρίσκεται εν υπνώσει. Το ανθρώπινο μεγαλείο – τη γέννηση και τον θάνατο».

Τελικά πιστεύετε ότι υπάρχουν διάφορα είδη μουσικής ή ότι η μουσική είναι μία;«Κοιτάξτε, προσωπικά πιστεύω ότι είναι μεγαλειώδες να συγκινείται κανείς με ένα τραγούδι του Κουγιουμτζή και κατόπιν να συγκινείται με μια μουσική φράση του Mάλερ. Με ένα ρεφρέν του Τσιτσάνη και έπειτα με την “Ωδή στην χαρά” μελοποιημένη από τον Μπετόβεν. Αυτή τη δύναμη την έχει μόνο η δική μας τέχνη. Η μία και μοναδική μουσική…».

Δεδομένου ότι έχετε στηρίξει, μέσω της Human Voice, τη μελοποίηση ποιημάτων του Καβάφη, στα οποία κάποιοι θεωρούν ότι δεν ταιριάζει η μουσική, πώς αντιμετωπίζετε γενικά τα στεγανά στην τέχνη; «Κατ’ αρχάς, η προσέγγιση που έγινε για τη μελοποίηση του Καβάφη από τον κ. Σίμογλου είναι κάτι το καινούργιο και συνάμα αυτονόητο όσον αφορά τον καβαφικό λόγο. Συγκεκριμένα, η μουσική που έντυσε τα ποιήματα περιέχει τόσα χρώματα και αρώματα από την Αλεξάνδρεια, τόσους από τους ακριβούς στίχους του μεγάλου αυτού ποιητή, που κάνουν όλο το εγχείρημα απείρως οργανικό. Κάτι που δεν μπόρεσε κανένας συνθέτης να πετύχει ως τώρα. Ετσι και τα στεγανά στην τέχνη, θέτουν όρια και αφορισμούς που μόνο περιοριστικά και άγονα λειτουργούν…».

Ποιο είναι το μεγαλύτερο ταλέντο ενός μαέστρου και ποιο το «κουσούρι» που μεταφέρει στη ζωή του εξαιτίας αυτής της επαγγελματικής επιλογής; «Είναι σύνθετη η ερώτησή σας και χρήζει σύνθετης απάντησης. Ο μαέστρος είναι 50% μουσικό ταλέντο και κατόπιν το υπόλοιπο 50% είναι επικοινωνία, ψυχολογία, κοινωνικότητα… Ολες αυτές τις ιδιότητες οφείλει να συγκεράσει ο μαέστρος για να πετύχει μια ισορροπία στην εργασία του με τους μουσικούς του, προκειμένου να τους εμπνεύσει, να τους κερδίσει και να τους κάνει να τον ακολουθήσουν αυτοβούλως. Το “κουσούρι”, όπως το αναφέρετε, είναι μάλλον ότι, πάντοτε σχεδόν, ακούμε τη μουσική με μια κριτική στάση για το πώς είναι εκτελεσμένη. Αυτό, ξέρετε, μερικές φορές δεν σου επιτρέπει να απολαύσεις τη μουσική όπως θα ήθελες και όπως θα της έπρεπε…».

 

*«Υμνοι αγγέλων σε ρυθμούς ανθρώπων» του Σταύρου Κουγιουμτζή, από την Orchestra Mobile του Θεόδωρου Ορφανίδη, στην Αίθουσα Τελετών Αριστοτελείου Πανεπιστημίου στη Θεσσαλονίκη, στις 29/4. Σολίστ Ανδρέας Καρακότας, Λιζέτα Καλημέρη, Μαρία Κουγιουμτζή, αφήγηση Τάσος Νούσιας, με τη Χορωδία Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου.

**Δημοσιεύθηκε στο ΒΗmagazino την Κυριακή 21 Απριλίου 2013

 

Σχόλια
4 Σχόλια to ““Αυτός ο θάνατος που είναι μόνο περιστασιακός…””
  1. Ο/Η Σ. Δημητριάδης λέει:

    Ποιά αλήθεια ήταν η δικαιολογία γι’ αυτήν την ματαίωση;
    Μοιάζει τόσο απίστευτα σκληρό για κάποιον που η πόλη του Κιλκίς θα έπρεπε να είναι περήφανη.

  2. Ο/Η Γρηγόρης Κυριακού λέει:

    Μια στάση που δυστυχώς δεν θα συμβεί γιατί κάποιοι επιμένουν να φορούν παρωπίδες. Το ΑΦΜ Βουλγαρίας τους πείραξε λες και εμείς είμαστε αυτοί που χάσαμε τον πόλεμο πριν από 100 χρόνια. Όπως τους πείραξε η πρόσκληση προς την βουλγαρική ορχήστρα πριν από λίγα χρόνια που προσκλήθηκε να γιορτάσει τη δικά μας νίκη εναντίον τους.

    Αλλά έτσι είναι. Τί να περιμένεις από ανθρώπους που γνωρίζουν μόνο τον κεμεντζέ (δεν έχω κάτι με τους Πόντιους αλλά απαιτείται ευρύτητα νου σε αυτή τη χώρα), κάνουν κύκλους γύρω από τον εαυτό τους και εάν βγουν εκτός γεωγραφικών ορίων Δήμου Κιλκίς δεν τους γνωρίζει κανείς; Και φυσικά και θέμα να γίνουν στο Βήμα θα είναι πυροτέχνημα.

    Ως πόλη οφείλουμε να επανορθώσουμε το λάθος μας. Ως πολίτες να ζητήσουμε μια συγγνώμη που δεν έχουν το θάρρος να ζητήσουν οι κρατούντες. Όσο για την ποιότητα του ανθρώπου που λέγεται Θεόδωρος Ορφανίδης, μπορούν να μιλήσουν καλύτερα όσοι τον γνώρισαν όταν δίδασκε Ιστορία της Μουσικής στα τμήματα καλλιτεχνικής παιδείας του Δήμου Κιλκίς.

  3. Ο/Η Κατερίνα Σ. λέει:

    Kαι η Eldorado Gold έδρα τον Καναδά έχει!!!!!!Ο εθνικός εργολάβος που την εκπροσωπε,ί μια χαρά αποδεκτός είναι από ΟΛΟΥΣ!!!!!!
    ΤΟ ΔΗΜ. ΣΥΜΒ. ΘΑ ΑΣΧΟΛΗΘΕΙ ΣΟΒΑΡΑ ΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ;;;

Σχολιάστε