My Twitter Feed

5 Μαΐου, 2024

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

3,8 εκ. για συντήρηση δρόμων -

Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024

Στη Βουλή οι διακοπές σε φ/β -

Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024

ΑΔΕΔΥ: Όλοι σε απεργία 1ης Μάη -

Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024

Κάλεσμα φορέων για τη 1η Μάη -

Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024

ΑΟΚ: Απίστευτη ανατροπή από το ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ -

Κυριακή, 28 Απριλίου, 2024

Βροντερό “παρών” για την Υγεία -

Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

Ερώτηση ΚΚΕ για τη Παθολογική -

Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Επισκέψεις ενόψει ευρωεκλογών -

Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Του Κουτρούλη ο γάμος

Του Θανάση Βαφειάδη.


«Όλα του γάμου δύσκολα κι η νύφη γκαστρωμένη», διατείνεται η λαϊκή θυμοσοφία, η οποία όμως, ως παραδοσιακή που είναι, αναφέρεται μόνο στα ετερόφυλα ζευγάρια. Τώρα, με τον επικείμενο γάμο ομοφύλων η δυσκολία έγκειται ακριβώς στο αντίθετο, στο ότι δηλαδή ουδείς εκ των συμβαλλομένων, εφόσον πρόκειται για άρρενες, δύναται σε βρεθεί σε κατάσταση εγκυμοσύνης με οποιονδήποτε τρόπο ακόμη και με τον κρίνο. Έτσι, θα μπορούν μεν δυο άτομα του ιδίου φύλου να ονομασθούν σύζυγοι αλλά για να εξελιχθούν σε γονέας 1 και γονέας 2 θα πρέπει να υπάρξουν και τέκνα, τα οποία είτε θα παιδεύονται από τις αμαρτίες των γονέων τους, σύμφωνα με το γνωστό αρχαίο ρητό, είτε θα παιδεύουν τους γονείς τους με τη βλακεία τους, σύμφωνα με τον μέλλοντα σύζυγο της κ. Σιακαβάρα, τον Κωνσταντίνο Πλεύρη. Το θέμα έχει προκαλέσει τρικυμία όχι μόνο εν τω κρανίω των πολιτικών αλλά και στο σύνολο της κοινωνίας, καθώς έχουν ενσκήψει κοινωνικοί και πολιτικοί κλυδωνισμοί, με ορατό τον κίνδυνο να διαγραφούν από τα κόμματα τους οι διαφωνούντες βουλευτές ή να μπουν στο ίδιο κάδρο με τους ακροδεξιούς οι εκφράζοντες αμφιβολίες ως προς την τεκνοθεσία.

Έτσι, έχει προκύψει ένας νέος εθνικός διχασμός που διατρέχει ολόκληρο το σώμα της κοινωνίας, απ’ την κορφή ως τα νύχια, με τις «πολεμικές» σημαίες να ανεμίζουν, η γαλανόλευκη για τους μεν, η ροζ με λωρίδες από σεντόνια κακοποιημένων γυναικών για τους δε. Ο κίνδυνος που επικαλούνται οι ακραίοι της δεξιάς είναι μην καταντήσουμε Σόδομα και Γόμορρα και γίνει η οικογενειακή εστία «το κλουβί με τις τρελές», ενώ για την Συριζαϊκή αριστερά είναι μια μάχη για την ελευθερία, την ισότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα, μια μάχη που σύμφωνα με τον επικεφαλής της θα πρέπει να είναι σαν κι αυτές του πρώτου αντάρτικου, που έκαναν τον Όλυμπο να βροντάει, τη Γκιόνα ν’ αστράφτει, τ’ Άγραφα να μουγκρίζουν και να σειέται η στεριά. Και καταλήγουν και οι δυο πλευρές «να βλέπουν το δέντρο και να χάνουν το δάσος», καθόσον το καίριο ζήτημα, κατά την ταπεινή μου άποψη, δεν είναι ο γάμος των ομοφύλων αλλά οι οικογενειακές σχέσεις που προκύπτουν απ’ το γάμο και έχουν οδυνηρή κατάληξη σε πολλές περιπτώσεις, σαν αυτές που βλέπουμε καθημερινά στα δελτία ειδήσεων: Συζύγους να δολοφονούν άγρια ή να κακοποιούν βάναυσα νυν ή πρώην συζύγους, παιδιά να μαχαιρώνουν τους πατεράδες τους γιατί τους έχουν κάνει το βίο μαρτυρικό, αγόρια ή κορίτσια να βιάζονται από τον πατέρα τους με την ανοχή της μητέρας τους, όλα αυτά τα αποτρόπαια δείγματα μιας κοινωνίας που φαίνεται να νοσεί σοβαρά και να αδυνατεί να εξηγήσει τις αιτίες και να βρει την κατάλληλη θεραπεία.

Για το γάμο των ομοφύλων τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα, θα έπρεπε να έχει θεσμοθετηθεί εδώ και καιρό. Όσον αφορά, όμως, το θέμα της τεκνοθεσίας με παρένθετες μητέρες αυτό πράγματι είναι δύσκολο να απαντηθεί, αλλά οι κάθε είδους «δικαιωματιστές» εύκολα θα χαρακτηρίσουν οπισθοδρομικούς στην καλύτερη και φασίστες στη χειρότερη όσους τολμήσουν να εκφράσουν και την παραμικρή αμφιβολία. Το ίδιο θα συμβεί και με οποιοδήποτε άλλο ζήτημα, υπαρκτό ή εκ του μη όντος, και έτσι με τον άκρατο και ασυνάρτητο δικαιωματισμό σε παροξυσμό θα καταλήξουμε σε λίγο να χαρακτηρίζεται ρατσιστής ο Παλαμάς γιατί έγραψε το «Δωδεκάλογο του γύφτου» και όχι το «Δωδεκάλογο του Ρομά» ή ο Λοΐζος γιατί μελοποίησε τα «Νέγρικα» και δεν τιτλοφόρησε αυτή τη συλλογή τραγουδιών τα «Αφροαμερικάνικα». Όσο για εκείνους που τραγουδούν το «έχεις κορμί αράπικο και μαύρα μάτια πλάνα», αυτοί εκτός από ρατσιστές θα χαρακτηρίζονται και σεξιστές γιατί τους αρέσουν τέτοιοι μειωτικοί για τη γυναίκα στίχοι με ρεφραίν τα γιαχαμπίμπι και τα γιαλελέλι.

Ποιος, λοιπόν, θα τολμήσει να ψελλίσει έστω και μια λέξη που δεν είναι της αρεσκείας των επιλεκτικά ευαίσθητων δικαιωματιστών, όταν κινδυνεύει να ριχτεί στη διαδικτυακή πυρά; Ποιος θα τολμήσει να ισχυρισθεί ότι η μητρότητα δεν μπορεί να αποτελεί εμπορική πράξη και η μήτρα δε μπορεί να ενοικιάζεται ως κατάλυμα με το σύστημα Airbnb; Η κατάσταση θυμίζει εν ολίγοις το γάμο του Νέρωνα με τον εραστή του Σπόρο, τον οποίο είχε μεταμορφώσει σε γυναίκα. Τον ευνούχο αυτό ο τρελός αυτοκράτορας τον αντιμετώπιζε ως γυναίκα του αλλά το πιο εντυπωσιακό ήταν ότι οι γραικύλοι του Κοινού της Κορίνθου, επ’ ευκαιρία του γάμου του, είχαν στείλει συγχαρητήρια επιστολή με την οποία του εύχονταν να αποκτήσει με το Σπόρο άξιους απογόνους. Και τι να έκαναν αυτοί οι άνθρωποι; Να μην του ευχηθούν «καλούς απογόνους» όταν ήξεραν ότι αν δεν τον κολάκευαν, έστω και μ’ αυτόν το γελοίο τρόπο, κινδύνευαν να καταλήξουν στην αρένα παρέα με τα λιοντάρια;

Αν όμως ο γάμος των ομοφύλων προκάλεσε τόση αναστάτωση ποιος ήταν ο γάμος που προκάλεσε κι εκείνος μεγάλη αναστάτωση και η ιστορία τον έχει καταγράψει ως τον πιο περιπετειώδη;

Από τότε που ο Κέκροπας, που όπως γράφει ο Κλέαρχος ο Σολεύς στο έργο του «περί παροιμιών», πρώτος συνέζευξε έναν άνδρα με μια γυναίκα, καθιέρωσε δηλαδή τη μονογαμία, ο πιο παράξενος γάμος ήταν του Κουτρούλη, που όταν γίνεται αναφορά σε αυτόν εννοείται κάποια θορυβώδης συνάθροιση και μεγάλη ακαταστασία. Ποιός όμως ήταν ο Κουτρούλης και γιατί ο γάμος του έγινε παροιμιώδης;

Ο καβαλλάριος (Καλός καβαλάρης) κυρ Ιωάννης ο Κουτρούλης, που ζούσε στη Μεθώνη, συγκατοίκησε με κάποια γυναίκα που είχε απομακρυνθεί από τον άνδρα της, εξαιτίας σκανδάλου. Η παράνομη αυτή συμβίωση προκάλεσε την προσοχή της εκκλησίας που αφόρισε τη γυναίκα. Πέρασαν 17 χρόνια και ο Κουτρούλης, μη θέλοντας να εγκαταλείψει τη συμβία του, προσπαθούσε μάταια να του επιτραπεί να συνάψει νόμιμο γάμο μαζί της. Από την πλευρά του ο νόμιμος πρώτος σύζυγος αντιδρούσε και επί δεκαεπτά έτη βασάνιζε τον Κουτρούλη.

Τα πράγματα όμως άλλαξαν το Μάιο του 1394 μ.Χ. Ο Πατριάρχης Αντώνιος ο Δ’, όταν η αφορισθείσα του παρουσίασε διαζύγιο κυρωμένο από τον επίσκοπο Μεθώνης, που στο μεταξύ είχε πεθάνει, αναγνώρισε το δίκαιο της και με επιστολές του στον μητροπολίτη Μονεμβασιάς και τον επίσκοπο Μεθώνης επέτρεψε την τέλεση του γάμου, με την προϋπόθεση όμως να αποδειχθεί ότι ο Κουτρούλης δεν είχε καμία ερωτική επαφή με αυτή τη γυναίκα όσο καιρό ζούσε μαζί της. Η ανάκριση των ιεραρχών – κάτι σαν τις σημερινές ΕΔΕ που δε βρίσκουν ποτέ ενόχους – διαπίστωσε την αθωότητα του Κουτρούλη και ο γάμος που συζητιόταν για 17 χρόνια επιτέλους έγινε. (Φαίδων Κουκουλές, Περί δύο παροιμιών, ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ 1911).

Τώρα θα μου πείτε πού τον θυμήθηκα αυτόν τον μεσαιωνικό γάμο που όταν τελικά πραγματοποιήθηκε ο γαμπρός δεν ήταν πια νιος και η νύφη σε τίποτε δε θύμιζε περιστέρα; Ε, η όλη κατάσταση μ’ αυτό το θέμα που χρονίζει και τώρα παρουσιάζεται ως φλέγον και ειδικά οι παλινωδίες των αρχηγών των πολιτικών κομμάτων με τις ασυνάρτητες αποφάσεις τους περί κομματικής πειθαρχίας, ετεροπροσδιορισμού και αποχής από τη ψηφοφορία, εύκολα μπορούν να οδηγήσουν στη διαπίστωση ότι πραγματικά γίνεται του Κουτρούλη ο γάμος.

Ανάρτηση στο facebook

Σχολιάστε