My Twitter Feed

8 Δεκέμβριος, 2018

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

Μείναμε χωρίς δωρεάν WiFi! -

Σάββατο, 8 Δεκέμβριος, 2018

Κάλεσμα ΓΑΣΚ ενόψει Ολυμπιακού -

Τετάρτη, 5 Δεκέμβριος, 2018

Ημερίδα για κοινωφελή εργασία -

Τετάρτη, 5 Δεκέμβριος, 2018

Φ. Αέριο: Πάμε για δημοπρατήσεις -

Τετάρτη, 5 Δεκέμβριος, 2018

Χρηματοδοτήσεις στους δήμους -

Τρίτη, 4 Δεκέμβριος, 2018

Πρόσκοποι: Δράσεις αλληλεγγύης -

Τρίτη, 4 Δεκέμβριος, 2018

Παιονία με άρωμα Χριστουγέννων -

Τρίτη, 4 Δεκέμβριος, 2018

Αλέξανδρος: Έχασε από ισχυρό αντίπαλο -

Δευτέρα, 3 Δεκέμβριος, 2018

Τα μνημονιακά πεπραγμένα

Του Μανόλη Γ. Δρεττάκη.


Στη συζήτηση που έγινε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για τον Προϋπολογισμό του 2019 (Π.2019), οι υπουργοί και οι βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛΛ., όπως και ο πρωθυπουργός και ο αρχηγός της Ν.Δ., επιδόθηκαν σε μια γενική ρητορική αντιπαράθεση, λησμονώντας τα πεπραγμένα των κυβερνήσεών τους. Στον περιορισμένο χώρο του άρθρου αυτού, θα εξετάσουμε αυτά τα πεπραγμένα, συγκρίνοντας τις προβλέψεις του Π.2019 για το έτος 2019 (καταληκτικό έτος της πενταετίας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛΛ., αν εξαντλήσει την τετραετία) με τις πραγματοποιήσεις του Π.2014 για το έτος 2014 (καταληκτικό έτος της πενταετίας των κυβερνήσεων Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ) και τις πραγματοποιήσεις του Π.2014 σε σχέση με εκείνες του Π.2009 για το έτος 2009 (έτος πριν από τα Μνημόνια). Πριν, όμως, από τη σύγκριση αυτή, τρεις κρίσιμες παρατηρήσεις:

(α) Δυστυχώς δεν μπορούν να γίνουν συγκρίσεις σε κρίσιμα στοιχεία (όπως η σχέση άμεσων – έμμεσων φόρων, τα συνολικά ποσά για συντάξεις και μισθούς και άλλα), διότι οι πίνακες της εισηγητικής έκθεσης του Π.2019 για το έτος 2019 δεν είναι συγκρίσιμοι με εκείνους των Π.2014 και Π.2009. Κατ’ ανάγκην, η σύγκριση περιορίζεται σε ορισμένα βασικά στοιχεία, που είναι συγκρίσιμα.
(β) Ενώ τα στοιχεία για τα έτη 2009 και 2014 είναι οριστικά, εκείνα του 2019 είναι προβλέψεις που δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα πραγματοποιηθούν. Για τους σκοπούς του άρθρου αυτού, υποθέτουμε ότι θα πραγματοποιηθούν.
(γ) Στη σύγκριση, δίνουμε τα στοιχεία σε ευρώ σε τρέχουσες τιμές, αλλά, λόγω του πληθωρισμού και κυρίως της μείωσης του ΑΕΠ, τα στοιχεία αυτά δεν είναι συγκρίσιμα. Συγκρίσιμα, όμως, είναι τα ποσοστά που αυτά αντιπροσωπεύουν στο ΑΕΠ σε τρέχουσες τιμές.
Στο πρώτο μέρος του Πίνακα δίνονται σε εκατ. ευρώ σε τρέχουσες τιμές οι φόροι εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, ο ΦΠΑ, οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης, ο φόρος στην περιουσία, το πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων και οι δαπάνες των υπουργείων Παιδείας και Θρησκευμάτων και το ΑΕΠ. Και, στο δεύτερο μέρος του, τα ίδια στοιχεία ως ποσοστό του ΑΕΠ.

Συγκρίνοντας τα ποσοστά στο δεύτερο μέρος του πίνακα του έτους 2014 σε σχέση με το 2009 (πρώτη πενταετία, κυβερνήσεις Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ) με εκείνα του 2019 σε σχέση με το 2014 (δεύτερη πενταετία, κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛΛ.) φαίνεται ότι (οι διαφορές σε εκατοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ):

– Οι φόροι εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων μειώθηκαν την πρώτη πενταετία κατά 0,2 και 0,1 αντίστοιχα, ενώ τη δεύτερη αυξήθηκαν κατά 1,4 και 0,8 αντίστοιχα.

– Ο ΦΠΑ αυξήθηκε την πρώτη πενταετία κατά 0,6 και τη δεύτερη κατά 1,3.

– Οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης αυξήθηκαν κατά 0,9 την πρώτη πενταετία και μειώθηκαν κατά 1,1 τη δεύτερη.

– Ο φόρος στην περιουσία αυξήθηκε την πρώτη πενταετία κατά 1,7, λόγω της επιβολής του ΕΝΦΙΑ, ενώ τη δεύτερη μειώθηκε κατά 0,3 (δυστυχώς, όμως, ο ΕΝΦΙΑ διατηρήθηκε, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ είχε δεσμευτεί να τον αντικαταστήσει με προοδευτικό φόρο για το σύνολο της περιουσίας).

Συνολικά, οι πέντε φόροι του πίνακα την πρώτη πενταετία αυξήθηκαν κατά 2,9 και τη δεύτερη κατά 2,1.

– Το πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων, την πρώτη περίοδο, μειώθηκε κατά 0,3 και τη δεύτερη κατά 0,2.

– Οι δαπάνες του υπουργείου Παιδείας, την πρώτη περίοδο, μειώθηκαν κατά 0,3, ενώ τη δεύτερη αυξήθηκαν κατά 0,1, και, τέλος,

– Οι δαπάνες του υπουργείου Υγείας, την πρώτη πενταετία, μειώθηκαν κατά 0,5 και τη δεύτερη κατά 0,7.

Από την παραπάνω ανάλυση είναι σαφές ότι τόσο οι κυβερνήσεις Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ (περισσότερο) όσο και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛΛ. αύξησαν το σύνολο των πέντε φόρων ως ποσοστό του ΑΕΠ και μείωσαν τις κρίσιμες για την ανάπτυξη δημόσιες επενδύσεις και, επομένως, δεν έχουν νόημα οι αλληλοκατηγορίες τους. Επιπλέον, η κυβέρνηση δεν πρέπει να επαίρεται για τις ισχνές παροχές της, οι οποίες αντιπροσωπεύουν ένα πολύ μικρό ποσοστό των αυξήσεων που επέβαλε στους ήδη βαριά φορολογούμενους και ιδιαίτερα σε οικογένειες με παιδιά, ούτε για την αποτροπή της μείωσης των συντάξεων, την οποία η ίδια είχε ψηφίσει.

Γενικότερα, Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ δεν πρέπει να λησμονούν ότι, με την εφαρμογή των μέτρων των δύο Μνημονίων, προκάλεσαν, την πρώτη πενταετία, την πρωτοφανή μείωση του ΑΕΠ της χώρας κατά 22,5% και ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝ.ΕΛ. ότι ναι μεν το ΑΕΠ της χώρας το 2019 σε σύγκριση με το 2014 προβλέπεται να είναι αυξημένο κατά μόλις 5,6%, αλλά έχουν δεσμεύσει τη χώρα για εξωπραγματικά πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2022 και 2% μέχρι το 2060(!), μια θλιβερή πρωτοτυπία παγκοσμίως.

Άρθρο στην ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ

Σχολιάστε