My Twitter Feed

18 Μαΐου, 2024

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

Ο γραμματέας ΠΑΣΟΚ στο νομό -

Παρασκευή, 17 Μαΐου, 2024

Εκλογική επιτροπή και μήνυμα -

Παρασκευή, 17 Μαΐου, 2024

Κόντρα δήμου με διευθύντρια ΔΕ -

Παρασκευή, 17 Μαΐου, 2024

Παππάς: Επικίνδυνη μετεστέγαση -

Πέμπτη, 16 Μαΐου, 2024

Επίσκεψη Κασσελάκη στο Κιλκίς -

Πέμπτη, 16 Μαΐου, 2024

Έντονο προεκλογικό τριήμερο -

Πέμπτη, 16 Μαΐου, 2024

Κιλκίς: Αλληλεγγύη στη Παλαιστίνη -

Τετάρτη, 15 Μαΐου, 2024

24ωρη απεργία στα νοσοκομεία -

Τετάρτη, 15 Μαΐου, 2024

Μια εβδομάδα στην Ελλάδα,

…σαν ταινία επιστημονικής φαντασίας.

Του Στέλιου Κούλογλου.


Η κατάσταση στη χώρα αυτή την εβδομάδα, θύμιζε όλο και περισσότερο κινηματογραφική ταινία για μια δυστοπία. Το σενάριο πάει ως εξής. Οι φωτιές καίνε παντού ανεξέλεγκτες. Στα νότια περικυκλώνουν την πρωτεύουσα. Στα βόρεια καταστρέφουν τον εθνικό δρυμό, στη μεγαλύτερη σε έκταση πυρκαγιά που έχει καταγραφεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το 1957.

Ο πρωθυπουργός είναι ένας αυτάρεσκος τύπος, που έχει πολύ μεγάλη ιδέα για τον εαυτό του. Σε άλλες περιπτώσεις θα έβγαζε διάγγελμα, όπως έκανε δεκάδες φορές στο παρελθόν. Αλλά τώρα δεν έχει τι να πει. Εχει εξαγγείλει τα πάντα, αλλά δεν έχει γίνει τίποτα. Oι φωτιές έχουν θεριέψει γιατί έχει αποδυναμώσει την Πυροσβεστική και έχει διορίσει ανίκανους επικεφαλής, που έχουν υποτιμήσει τις φωτιές όταν ξεκίνησαν. Τώρα ψάχνει να βρει κάποιον να τού φορτώσει το φιάσκο.

Στην ταινία μας, ενώ καίγεται η Αθήνα, είναι σε δείπνο με διάφορους ξένους ηγέτες, αλλά αυτούς που του αρέσουν. Γιατί όπως έγραψε και γνωστός φιλοκυβερνητικός κονδυλοφόρος, ένας Πρετεντέρης, «στα απλά ελληνικά το ζουμί είναι ότι δεν τα βάζεις με το μεγάλο μαγαζί. Κι όπως φάνηκε από τη χθεσινή σύναξη στο Μαξίμου το μεγάλο μαγαζί στη γειτονιά είναι η Ελλάδα. Είτε αρέσει του Ράμα, είτε όχι». (Νέα 22/8).

Το «μεγάλο μαγαζί» είναι στα χάλια του. Κατέχει το πανευρωπαϊκό ρεκόρ όχι μόνο στις καταστροφές από τις πυρκαγιές, αλλά στην τιμή της βενζίνης και την ακρίβεια. Αλλά ο μαγαζάτορας έχει τραπεζώσει και τα ΜΜΕ που κάνουν τα στραβά μάτια, εκεί που άλλου πρωθυπουργού θα του έβγαζαν τα μάτια. Παλιότερα εκστασιάζονταν με τις πυρκαγιές. Τώρα παίζουν μπαγιάτικα σήριαλ σε επανάληψη.

Από τους αντι-ήρωες πρωταγωνιστές είναι ένας ρεπόρτερ που το κανάλι του τον έχει στείλει στις φωτιές του Βορρά. Τον βλέπουμε μαζί με τους άλλους να παίρνουν οδηγίες για το πώς θα καλυφθεί το κυβερνητικό φιάσκο. Σε μια πόλη, την Αλεξανδρούπολη, προβάλλει σε « αποκλειστική συνέντευξη» τον εκπρόσωπο της Πυροσβεστικής που εξηγεί πόσο καλά πήγε η εκκένωση του τοπικού Νοσοκομείου, αλλά όχι το πώς κάηκε η πόλη.

Η ταινία δεν δίνει απάντηση αν η εκκένωση ήταν επικοινωνιακό κόλπο, γιατί το νοσοκομείο δεν κινδύνευε, ή έπρεπε να γίνει λόγω ακαταλληλότητας του αέρα στην περιοχή. Το βέβαιο είναι ότι κανένας ρεπόρτερ δεν αμφισβήτησε το γεγονός ότι όλοι αυτοί οι άμοιροι, διασωληνωμένοι, έγκυοι, λεχώνες και λοιποί ασθενείς, δεν μεταφέρθηκαν σε κανένα πλωτό νοσοκομείο, όπως παρουσιάστηκε. Αλλά βρέθηκαν κακήν κακώς σε ένα κοινό καράβι άγρια μεσάνυχτα.

Στην ταινία από τους ήρωες είναι ένας εξαντλημένος νοσοκόμος που σώζει κόσμο με κίνδυνο της ζωής του, παρότι το «μεγάλο μαγαζί» τον έχει γράψει κανονικά. Ο πρωθυπουργός δεν γουστάρει γενικώς τον δημόσιο τομέα. Ούτε τους υγειονομικούς, ούτε τους πυροσβέστες. Μόνο για την Πανεπιστημιακή Αστυνομία και τους συνοριοφύλακες μαθαίνουμε ότι έχει κάνει εξαίρεση, αλλά για δημαγωγικούς λόγους.

Τα ρεπορτάζ πρέπει να αποφύγουν να λένε για νεκρούς. Αυτό έχει διατάξει ο Μεγάλος Μαγαζάτορας του Μεγάλου Μαγαζιού. Και να μην κάνουν πρόσθεση, δύο εδώ και τρία θύματα εκεί, μας κάνουν πέντε. Η πρόσθεση απαγορεύεται δια ροπάλου, επιτρέπεται η αφαίρεση και η διαίρεση. Σε μια ζόρικη σεκάνς του φιλμ, βρίσκουν καμιά 20αριά απανθρακωμένους στο δάσος.

Τα ΜΜΕ κάνουν και τεστ DNA, αν χρειάζεται. Καταλήγουν αμέσως ότι πρόκειται για μετανάστες. Γίνεται η διαίρεση, 20 άνθρωποι δια 20 μεταναστών= μηδέν πρόβλημα. Καλά κάνανε και καήκανε, όπως και οι άλλοι 600 που πνίγηκαν στην Πύλο. Ποιος τους είπε να φύγουν από τη χώρα τους απρόσκλητοι; «Γιατί δεν πήγαν στην πρεσβεία της Λιβύης να ζητήσουν βίζα», ρωτάει σε τηλεοπτικό πάνελ ο Πρετεντέρης( αυτό δεν είναι σεναριακή υπερβολή, το έγραψε έτσι ακριβώς).

Σε μία άλλη σκηνή, βλέπουμε ευσυνείδητο πυροσβέστη να ρωτάει αν θα πρέπει να ψάξουν στο καμένο δάσος γιατί υπάρχουν πληροφορίες και ενδείξεις και για άλλους καμένους μετανάστες. «Ούτε να το σκέφτεσαι», απαντάει ο επικεφαλής. «Ρε αυτούς δεν θα τους ψάξει ούτε η μάνα τους, θα τους ψάξουμε εμείς; ».

Στο μεταξύ η κοινωνία, σε πλήρη αδιέξοδο λόγω των αυξανόμενων καθημερινών προβλημάτων και της κυβερνητικής ανικανότητας, ψάχνει για αποδιοπομπαίους τράγους. Ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας, που κανείς δεν έχει καταλάβει πώς διορίστηκε σε αυτή τη θέση και το μόνο που έχει κάνει παλιότερα είναι ότι έπαιζε μπάσκετ, δηλώνει: «Αλητήριοι εμπρηστές, θα σας βρούμε, δεν θα γλιτώσετε», χωρίς να εξηγεί από που βγάζει το συμπέρασμα περί εμπρησμών. Ενας ηλικιωμένος που συλλαμβάνεται και τα κανάλια εκτελούν τηλεοπτικά, αφήνεται ελεύθερος αλλά διαπομπευμένος.

Ένας υπουργός του κυβερνώντος κόμματος και ένας ακόμη της ακροδεξιάς, βρίσκουν τους «αλητήριους » : κατηγορούν τους μετανάστες και τους πρόσφυγες, εγκαινιάζοντας ένα εθνικό πογκρόμ. Τάγματα εφόδου στον Βορρά αρχίζουν να ψάχνουν για μετανάστες-εμπρηστές. Ενας απαγάγει 13 πρόσφυγες, τους φυλακίζει σε τρέιλερ που σέρνει με το αυτοκίνητο του και δείχνει «τα κομμάτια», όπως τους αποκαλεί στο κοινό, καλώντας και άλλους να κάνουν το ίδιο.

Στη ταινία, μόνο ένας, «ο τρελός του χωριού» ρωτάει γιατί να βάζουν τις φωτιές οι μετανάστες. «Σκάσε εσύ βλάκα», τον καρπαζώνει ο Ελληναράς κοινοτάρχης, που είναι επίσης μέλος των Ταγμάτων Εφόδου και κουμπάρος του τοπικού αστυνομικού διοικητή.

Οι μετανάστες συλλαμβάνονται. κατηγορούνται για τον εμπρησμό και προφυλακίζονται. Δεν βρίσκεται το παραμικρό στοιχείο εναντίον τους, ενώ ο απαγωγέας των προσφύγων και οι δύο συνεργοί του τη βγάζουν με περιορισμό στο σπίτι τους.

Το έδαφος της ξενοφοβίας έχει καλλιεργηθεί τα προηγούμενα χρόνια από την κυβέρνηση του Μεγάλου Μαγαζιού, που εγκαταλείπει τους πρόσφυγες στη θάλασσα, αφού τους κλέβει και τους ξυλοφορτώνει. Μαθαίνουμε στην ταινία ότι ο προηγούμενος υπουργός Μετανάστευσης, που ηγείτο της αντιπροσφυγικής εκστρατείας προήχθη μετά τις εκλογές σε υπουργό για όλη τη δημόσια Τάξη, αλλά έπεσε από άλογο της Έφιππης Αστυνομίας που είχε ιδρύσει στο νέο υπουργείο του (πάντα χρειάζεται μια κωμική σκηνή).

Σκηνές αμερικάνικου νότου και στην Αθήνα, που είναι γεμάτη από στάχτες και καπνούς. Μια ομάδα δεκάχρονων λευκών παιδιών στους Αμπελόκηπους , κυνηγά στα στενά δύο συνομήλικά τους αγόρια από την Αίγυπτο και θα τα είχαν λιντσάρει, αν δεν είχε παρέμβει μια ηθοποιός κι ένας γείτονας. Στην Εύβοια, αγανακτισμένος πολίτης επιτίθεται σε δημοσιογράφο σε εστιατόριο και στέλνει τους συγγενείς του στο νοσοκομείο.

Επιστροφή στο πρωθυπουργικό γραφείο, όπου ο Μεγάλος Μαγαζάτορας προετοιμάζεται να κάνει εξαγγελίες, όταν σταματήσουν οι φωτιές στη θάλασσα. Απορρίπτει την πρόταση κάποιου συνεργάτη του να προσληφθούν κάποιοι από τις 4000 πυροσβέστες που χρειάζονται και να αγοραστούν αεροπλάνα για την πυρόσβεση. Θα μοιράσει επιδόματα στους πυρόπληκτους. «Δίνει καλές δουλίτσες ο Εβρος», λέει σε μια στιγμή και μιλάει με έναν επιχειρηματία που θέλει να αναλάβει την ανοικοδόμηση της χώρας.

Άρθρο στο tvxs.gr

Σχολιάστε