My Twitter Feed

3 Ιανουαρίου, 2021

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

“Μέτρα πριν το άνοιγμα σχολείων” -

Κυριακή, 3 Ιανουαρίου, 2021

ΑΚΕ: Διαφοροποίηση στο ΣΕΝΚ -

Κυριακή, 3 Ιανουαρίου, 2021

Συνεχίζονται τα αντιπλημμυρικά -

Πέμπτη, 31 Δεκεμβρίου, 2020

Σταθερά στη μαύρη πρώτη θέση! -

Τετάρτη, 30 Δεκεμβρίου, 2020

“Γαλάζια νυστέρια” για το ΓΝΚ! -

Τετάρτη, 30 Δεκεμβρίου, 2020

ΣΥΡΙΖΑ: Διερεύνηση καταγγελιών -

Τετάρτη, 30 Δεκεμβρίου, 2020

To tvxs.gr για το Νοσοκομείο Κιλκίς -

Τετάρτη, 30 Δεκεμβρίου, 2020

Εξανέστη από το… βήμα του twitter -

Τετάρτη, 30 Δεκεμβρίου, 2020

Μαύρα κέρδη από κατατρεγμένους

“Για κάποιους οι πρόσφυγες είναι… τουρίστες, έτσι τους αντιμετωπίζουν. Όταν φτάνουν στην πλατεία Βικτορίας και στην Ειδομένη, τότε τους βλέπουν ως πρόσφυγες”. Κάτοικος της Ειδομένης, που παρατηρεί καθημερινά τα προσφυγικά κύματα να περνούν από μπροστά του, μιλά στη “ΜτΚ” για την οικονομική εκμετάλλευση των ανθρώπων οι οποίοι διέρχονται καθημερινά από τα σύνορα Ελλάδας-Σκοπίων, γνωρίζει όμως και τι τους περιμένει από εκεί και πέρα.

prosfyges-eidomeni-001Ο 31χρονος Αχμέτ από τη Συρία περίμενε στην Ειδομένη και μετρούσε τα χρήματα που είχε κρυμμένα μέσα στα ρούχα του. “Ελπίζω να μου φτάσουν”, έλεγε, χωρίς να γνωρίζει πόσα θα ξοδέψει, μέχρι να φτάσει στον τελικό προορισμό του, που είναι η Γερμανία. “Έχω ξοδέψει πολλά, έχω αρκετά ακόμη, όμως δεν γνωρίζω πόσα θα χρειαστώ”, συμπλήρωσε. Καθόταν και υπολόγιζε. 1.200 δολάρια, για να περάσει τα σύνορα της Ελλάδας με την Τουρκία, τα οποία έδωσε στο δουλέμπορο για τη βάρκα και το σωσίβιο, το εισιτήριο για το πλοίο. 30 ευρώ για το λεωφορείο από την Αθήνα μέχρι την Ειδομένη και τα έξοδα για το φαγητό και τον καφέ στις στάσεις της εθνικής οδού.

Ο Αχμέτ ήταν από τους τυχερούς, καθώς ξόδεψαν λίγα χρήματα στη διέλευσή τους από την Ελλάδα. Δεν χρειάστηκε να μείνει σε ξενοδοχείο, καθώς περίμενε μόνον δύο ημέρες στα νησιά. Αντίθετα άλλοι ομοεθνείς του χρειάστηκε να νοικιάσουν διαμερίσματα. “Μας κόστιζε 15 ευρώ το άτομο το δωμάτιο. Και μέσα μέναμε δέκα μέχρι και δεκαπέντε, ενώ ήταν μόνον για τέσσερα”, είπε άλλος πρόσφυγας που περίμενε στην Κω.

Πρόκειται για τα οικονομικά οφέλη από τους πρόσφυγες που δεν έχουν καταγραφεί πουθενά. Τα νησιά διαμαρτυρήθηκαν για την πτώση του τουρισμού λόγω της αθρόας έλευσης των προσφύγων το φετινό καλοκαίρι. Ελάχιστοι όμως μίλησαν για την εκμετάλλευσή τους, τα μαύρα έσοδα από τη διαμονή τους, το φαγητό από τα καταστήματα χωρίς απόδειξη. Και τα οφέλη δεν σταματούν μονάχα εκεί. Ανάλογη άνθηση καταγράφηκε και σε ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης, η οποία αποτυπώθηκε από τους επίσημους φορείς, καθώς τα έσοδα αυτά δηλώθηκαν και είναι αλήθεια πως οι ξενοδόχοι από τη Μοναστηρίου μέχρι την πλατεία Αντιγονιδών δεν μετέτρεψαν τα δωμάτιά τους σε “καταφύγια”. Δέχονται συγκεκριμένο αριθμό ατόμων, τα οποία καταγράφουν κανονικά στα βιβλία τους και χρεώνουν με το δωμάτιο και όχι με τα άτομα. Τουλάχιστον οι περισσότεροι.

ΟΙ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ

Δεν ήταν λίγοι αυτοί που στα μάτια των προσφύγων δεν είδαν τη θλίψη του πολέμου αλλά τα χρήματα που είχαν μαζί τους. Οι Σύροι προέρχονται από τη μεσοαστική τάξη, είναι οι περισσότεροι επιστήμονες που εργάζονταν και μαζί τους είχαν χρήματα. Τις πρώτες ημέρες των προσφυγικών ροών, όταν απαγορευόταν η προσέγγισή τους στο νομό Κιλκίς, η Θεσσαλονίκη ήταν γεμάτη από πρόσφυγες και μετανάστες. Το ίδιο και τα ξενοδοχεία. Όλοι έφταναν στην πόλη με το τρένο από την Αθήνα.

“Στην αρχή ειδικά το βραδινό τρένο, που είναι και το φθηνότερο, γέμιζε μέχρι και με όρθιους. Δεν υπήρχε διάδρομος να περάσεις. Ο ΟΣΕ τούς έβαζε όλους μέσα. Η κατάσταση ήταν αφόρητη για όλους και οι άνθρωποι αυτοί ήταν με τα παιδάκια τους και δεν είχαν πού να καθίσουν”, περιέγραψε στη “ΜτΚ” υπάλληλος του ΟΣΕ. Στη συνέχεια η κατάσταση άλλαξε, όταν έγιναν τηλεφωνικές καταγγελίες από επιβάτες, και οι υπεράριθμες αμαξοστοιχίες δεν προχωρούσαν πια. Η επιβίβαση άρχισε να γίνεται με την επιτήρηση της αστυνομίας από το σταθμό Λαρίσης. “Ακόμη και τότε βρήκαν άλλον τρόπο. Τους έπαιρναν ταξιτζήδες από το σταθμό και τους πήγαιναν στην Οινόη. Από εκεί ανέβαιναν και έκοβαν το εισιτήριο μέσα στο τρένο”, συμπλήρωσε.

Η άρση της απαγόρευσης για το νομό Κιλκίς οργάνωσε νέα δρομολόγια. Τουριστικά λεωφορεία αλλά και του ΚΤΕΛ με αντίτιμο 30 έως 40 ευρώ ανά επιβάτη μεταφέρουν τους πρόσφυγες από την Ομόνοια και τον Κηφισό απευθείας στην Ειδομένη. Το κέρδος δεν προέρχεται μόνον από τα γεμάτα λεωφορεία.

“Υπάρχουν οδηγοί που ζουν στην Αθήνα και είναι χρόνια μετανάστες από το Πακιστάν και το Αφγανιστάν, οι οποίοι οργανώνουν τα γκρουπ. Έχουν φτάσει σε σημείο να τους δίνουν μέχρι και φυλλάδια με τη διαδρομή από την Αθήνα μέχρι την Ειδομένη. Έτσι κερδίζουν τα μεγάλα εμπορικά καταστήματα της εθνικής οδού, που έχουν συμφωνήσει με τους οδηγούς των προσφύγων και τα λεωφορεία να κατευθύνουν τους πρόσφυγες πού να ψωνίζουν στη διαδρομή”, περιγράφουν άνθρωποι που γνωρίζουν. Είναι χαρακτηριστικό πως οι “οδηγοί”, ουσιαστικά δουλέμποροι, είναι αυτοί οι οποίοι επιβιβάζονται πάλι στα τουριστικά λεωφορεία και επιστρέφουν στην Αθήνα, αφού προηγουμένως παρίσταναν τους πρόσφυγες στις διωκτικές αρχές.

Η ενεργοποίηση των δρομολογίων Αθήνα-Ειδομένη ήταν αυτή που σταμάτησε τα δρομολόγια του ΟΣΕ από τη Θεσσαλονίκη προς την Ειδομένη. Οι πρόσφυγες θα μπορούσαν να έχουν αυτή τη δυνατότητα, δηλαδή να ξεκινήσουν από την Αθήνα και να μην περάσουν από τη Θεσσαλονίκη, αλλά να κατευθυνθούν αμέσως στο σταθμό των συνόρων. “Το δρομολόγιο κόπηκε με εντολή άνωθεν, με το επιχείρημα ότι απαγορεύεται μεταφορά πληθυσμών από τον ΟΣΕ. Δηλαδή κόπηκε το φθηνότερο εισιτήριο για τους ανθρώπους αυτούς και από πάνω χάνει και το κράτος”, είπε με νόημα υπάλληλος του Οργανισμού. Είναι γεγονός ότι η γραμμή Θεσσαλονίκη-Βελιγράδι με το τρένο έχει διακοπεί και το δρομολόγιο εκτελείται πλέον μόνον με λεωφορεία του ΟΣΕ. Αποτελεί ακόμη ένα παράδοξο.

Ειδομένη: Οι καντίνες στη νεκρή ζώνη

Τα σύνορα της Ελλάδας με τα Σκόπια δεν θεωρούνται στρατιωτικοποιημένη ζώνη στην περιοχή της Ειδομένης. Ωστόσο υπάρχει νεκρή ζώνη μεταξύ των πυραμίδων από τις δύο πλευρές. Και υποτίθεται, βάσει των διεθνών συνθηκών, πως σε αυτό το έδαφος απαγορεύεται η οποιαδήποτε δραστηριότητα. Σήμερα στη νεκρή ζώνη από την ελληνική πλευρά έχει στηθεί ο μεγάλος καταυλισμός για τους πρόσφυγες με πρωτοβουλία των εθελοντικών οργανώσεων. Πριν να γίνει αυτό όμως, τα μαύρα κέρδη ήταν ανυπολόγιστα.

Στη νεκρή ζώνη μόνιμα είχαν εγκατασταθεί δύο καντίνες, οι ιδιοκτήτες των οποίων έκαναν χρυσές δουλειές. Και οι περισσότερες… χωρίς απόδειξη. Στις καντίνες συνέρεαν κατά εκατοντάδες οι πρόσφυγες, προκειμένου να αγοράσουν νερά, σάντουιτς και καφέδες, όπως και τσιγάρα. Μία καντίνα πουλούσε μέχρι και παγωτά τριών διαφορετικών μεγεθών. Από 1,5 έως 3 ευρώ το μεγαλύτερο. Οι καντίνες δραστηριοποιούνται και σήμερα, όμως λόγω της ενεργοποίησης των εθελοντών που μοιράζουν τρόφιμα η δουλειά έχει περιοριστεί.

Το χρήμα των προσφύγων… μύρισαν μέχρι και πλανόδιοι μικροπωλητές. Αρκετοί στήθηκαν στα σύνορα, πάλι στη νεκρή ζώνη, πουλώντας φρούτα. Καρπούζια, μπανάνες, ροδάκινα σε τσουχτερές τιμές και βέβαια χωρίς απόδειξη.

Καντίνες στήθηκαν και από τη σκοπιανή πλευρά. Η πληροφορία ότι η μία καντίνα που επιτράπηκε να λειτουργεί ήταν ιδιοκτησίας στενού συγγενούς του τοπικού αστυνομικού διευθυντή -από τη σκοπιανή πλευρά- δεν επιβεβαιώθηκε.

Η περιοχή της Ειδομένης είναι αλήθεια ότι κέρδισε πολλά από τους πρόσφυγες. Ένα καφενείο στο χωριό επίσης είχε πολλά έσοδα, όμως το τελευταίο διάστημα οι πρόσφυγες πλέον δεν πηγαίνουν εκεί, αφού φτάνουν απευθείας στα σύνορα και δεν χρειάζεται να περπατήσουν. Πριν από έναν μήνα όλοι σταματούσαν στα ξενοδοχεία κοντά στα σύνορα, σε απόσταση 7 χιλιομέτρων από τη γραμμή και το σιδηροδρομικό σταθμό. Αρκετοί έμεναν για μία νύχτα, για να ξεκουραστούν, και συνέχιζαν την επομένη το ταξίδι τους. Ακόμη ένα ξενοδοχείο κοντά στους Ευζώνους ήταν επίσης μόνιμα γεμάτο. Μετά τη συνεχή διέλευση στο εσωτερικό των Σκοπίων και αυτά έχουν μειώσει τις δουλειές τους.

Όμως και σε επίπεδο μεταφορών συνέβη το ίδιο. Οι ντόπιοι ταξιτζήδες εισέπρατταν 10 ευρώ για μία διαδρομή 7 χιλιομέτρων, από τα ξενοδοχεία μέχρι τη γραμμή των συνόρων. Ήταν τόσο μεγάλες οι ανάγκες που δρομολόγια έκαναν μέχρι και ταξιτζήδες από τη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι είχαν νωρίτερα φτάσει στην Ειδομένη μεταφέροντας πρόσφυγες από τη συμπρωτεύουσα.

Διαμάχες: Στα δικαστήρια λεωφορεία και ταξί

Η άντληση εσόδων από τις προσφυγικές ροές οδήγησε μέχρι και σε δικαστικές διαμάχες. Συνέβη στην Καβάλα, όπου ένα πλοίο την εβδομάδα φτάνει στο λιμάνι της πόλης προερχόμενο από τη Μυτιλήνη και μεταφέρει κατά κύριο λόγο πρόσφυγες.

Οι περισσότεροι από αυτούς κατευθύνονται στο σταθμό των υπεραστικών ΚΤΕΛ του νομού και από εκεί στην Ειδομένη πληρώνοντας εισιτήριο της τάξης των 35-40 ευρώ το άτομο, δηλαδή η τιμή που προβλέπεται. Όμως παρατηρήθηκε το εξής, που ξεσήκωσε αντιδράσεις: Λεωφορεία του αστικού ΚΤΕΛ, δηλαδή της εσωτερικής συγκοινωνίας της πόλης, έμπαιναν μέσα στο λιμάνι, παρότι δεν υπάρχει στάση, παραλάμβαναν τους πρόσφυγες και τους μετέφεραν δωρεάν στις εγκαταστάσεις του υπεραστικού ΚΤΕΛ. Το επιχείρημα της δωρεάν μεταφοράς ήταν οι “ανθρωπιστικοί λόγοι”.

Στην κίνηση αυτή οι ταξιτζήδες της πόλης είδαν κρυφά οικονομικά κίνητρα. Λένε πως η διαδρομή προς το λιμάνι από το σταθμό των υπεραστικών ΚΤΕΛ διαρκεί μόνον 5 λεπτά πεζή, επομένως δεν χρειάζονται λεωφορείο και διερωτώνται ποιος θα πλήρωνε τα καύσιμα και τους μισθούς των αστικών ΚΤΕΛ, που δεν εισέπρατταν εισιτήριο. Είδαν βέβαια ότι οι ίδιοι έχαναν το συγκεκριμένο δρομολόγιο που κοστίζει για το ταξί περίπου 5 ευρώ λόγω των επιβαρύνσεων του λιμανιού. Οι οδηγοί ταξί αντέδρασαν, κυρίως επειδή από το λιμάνι κέρδιζαν δρομολόγια απευθείας προς την Ειδομένη, κόστους έως και 250 ευρώ η κάθε κούρσα.

Οι ταξιτζήδες προσέφυγαν στο πρωτοδικείο, ενώπιον του οποίου κατέθεσαν ασφαλιστικά μέτρα εναντίον του αστικού ΚΤΕΛ και ζήτησαν προσωρινή διαταγή για την απαγόρευση της εισόδου λεωφορείων στο λιμάνι, αφού δεν υπάρχει στάση παρά μόνον πιάτσα ταξί. Το αίτημά τους για προσωρινή διαταγή έγινε δεκτό και πλέον τα λεωφορεία δεν μπαίνουν στο λιμάνι της Καβάλας.

Σκόπια: Τα κέρδη στο γειτονικό κράτος είναι κρατικά

Η αθρόα έλευση των προσφύγων δεν πέρασε απαρατήρητη από τους επιτελείς των κρατικών εταιρειών μεταφορών των Σκοπίων. Τα δρομολόγια με τρένα, λεωφορεία και ταξί είναι καθημερινά στο γειτονικό κράτος, αν αναλογιστεί κανείς ότι κατά μέσο όρο διέρχονται την ΠΓΔΜ περίπου 4.000 πρόσφυγες ημερησίως.

Οι αρχές των σιδηροδρόμων των Σκοπίων αποφάσισαν κατ’ αρχήν να αυξήσουν τα δρομολόγια των τρένων. Αυτό έγινε, για να φεύγουν ταχύτερα από το έδαφός τους και να μη “λιμνάζουν” σε πλατείες και χωριά προκαλώντας εσωτερικές αντιδράσεις. Παράλληλα όμως σκέφτηκαν και το κέρδος. Το εισιτήριο από τη Γευγελή μέχρι τα σερβοσκοπιανά σύνορα πριν από την προσφυγική κρίση κόστιζε 5 ευρώ. Σήμερα όμως ο κάθε πρόσφυγας πρέπει να πληρώσει στο τρένο το ποσό των 25 ευρώ, για να φτάσει εκεί.

Αντίστοιχες αυξήσεις καταγράφηκαν και στα δρομολόγια των άλλων μέσων μαζικής μεταφοράς. Συγκεκριμένα πληροφορίες αναφέρουν πως το κόστος του εισιτηρίου με το λεωφορείο για την ίδια διαδρομή από 10 ευρώ που ήταν έχει αυξηθεί σε 30 ευρώ το άτομο, ενώ πάρτι φαίνεται ότι κάνουν οι ταξιτζήδες της γειτονικής χώρας. Ειδικότερα το δρομολόγιο ανεξαρτήτως ατόμων έφτανε τα 50 ευρώ. Τώρα οι ίδιες πηγές, όπως και οι ίδιοι οι πρόσφυγες, λένε ότι οι ταξιτζήδες εισπράττουν μέχρι και 100 ευρώ από κάθε μετανάστη που ανεβαίνει στο ταξί τους.

Του Κώστα Καντούρη, kantouris@hotmail.com
Φωτ. Αλέξανδρος Αβραμίδης

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Μακεδονία της Κυριακής» 11 Οκτωβρίου 2015

Σχολιάστε