My Twitter Feed

11 Ιουνίου, 2024

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

Ανάγκη προοδευτικής πρότασης -

Δευτέρα, 10 Ιουνίου, 2024

Ν. Κιλκίς: Κεντρο-ακρο-δεξιά 57%! -

Δευτέρα, 10 Ιουνίου, 2024

Ζάλτος: Με τη πρώτη σε τελικό -

Σάββατο, 8 Ιουνίου, 2024

Ιδού οι ελλείψεις στα σχολεία -

Πέμπτη, 6 Ιουνίου, 2024

Παγκόσμιος από τα χωράφια! -

Πέμπτη, 6 Ιουνίου, 2024

Περιφρούρηση από εργαζόμενους -

Πέμπτη, 6 Ιουνίου, 2024

Παραιτήσεις και απειλή λουκέτου -

Τετάρτη, 5 Ιουνίου, 2024

Πρόσληψη 26 “οχταμηνιτών” -

Τρίτη, 4 Ιουνίου, 2024

Λεξιλογικές αναφορές περί…

…της ανδρικής ερωτοτροπίας.

Του Θανάση Βαφειάδη.


Οι παλιοί γελοιογράφοι παρουσίαζαν συχνά εικόνες με πρωτόγονους, ντυμένους με προβιά, οι οποίοι κρατούσαν με το ένα χέρι οζώδες ρόπαλο και με το άλλο έσερναν προς τη σπηλιά, τραβώντας από τα μαλλιά, τη γυναίκα που είχαν επιλέξει για ερωτική σύντροφο. Οι μακρινοί μας πρόγονοι, βλέπετε, δε σπαταλούσαν τον καιρό τους με σάλτσες και έμπαιναν απευθείας στο ψητό, πράγμα απολύτως λογικό αφού δεν γνώριζαν από σάλτσες. Αυτές εφευρέθηκαν πολύ αργότερα και καθιερώθηκαν στις μέρες μας, μέσα από τις τηλεοπτικές εκπομπές μαγειρικής, ως απόλυτο στοιχείο του ευ ζην. Εξερχόμενος από τα σπήλαια ο άνδρας αντιλήφθηκε γρήγορα ότι για να κατακτήσει την περιοχή του γυναικείου σώματος που περιγράφεται ως «Όρος της Αφροδίτης» απαραίτητος όρος ήταν η συνδρομή του γιου της Αφροδίτης, του Έρωτα. Έπρεπε εν ολίγοις να ερωτοτροπήσει.

«Ερωτοτροπώ», σύμφωνα με το λεξικό Μπαμπινιώτη, σημαίνει ότι συμπεριφέρομαι με ερωτική διάθεση, μιλώ και ενεργώ ερωτικά. «Ερωτύλος» είναι αυτός που επιδιώκει ερωτικές σχέσεις, που ερωτεύεται εύκολα και επιπόλαια. Συνώνυμες λέξεις ο «ερωτιάρης», ο «ερωτομανής», ο «ερωτιδεύς». Ο ερωτιάρης δεν είναι καθόλου μετρημένος χαρακτήρας, όπως λέει το γνωστό τραγούδι του Σπύρου Ζαγοραίου «εγώ δεν φταίω αν γεννήθηκα ερωτιάρης και νταλκαδιάρης και μερακλής», αλλά συνήθως ξεφεύγει του μέτρου.

Αντίθετα με τον αμετροεπή ερωτύλο ο «κορτάκιας» ερωτοτροπεί με ευγενικό τρόπο και εκφράζει εμμέσως την ερωτική του επιθυμία. Αντίστοιχο με το «κόρτε» είναι και το «φλερτ», η προσπάθεια πρόκλησης ερωτικού ενδιαφέροντος με κομψό και λεπτό τρόπο. Η διαφορά κόρτε και φλερτ τονίζεται σε άρθρο της εφημερίδας ΑΣΤΥ στις 19-2-1900: «Το ερμαφρόδιτον αυτό πλάσμα, νόθον γέννημα του έρωτος και του εγωισμού, το κράμα αυτό φιλαρεσκείας, ειρωνίας, αισθήματος φιληδονίας και περιπαίγματος, το οποίον λέγεται φλερτ εις όλας τας γλώσσας, διαφέρει του καλού και αφελούς κόρτε των πατέρων μας, όπως διαφέρουν οι ελαφροί ηλεκτρικοί σιδηρόδρομοι μας από τας βαρείας ταχυδρομικάς των αμάξας…»

Εξίσου παλιός με το φλερτ είναι και ο όρος «εργολαβία», που σημαίνει ερωτοδουλειά, και ήταν συνηθισμένος μέχρι και πριν λίγες δεκαετίες. Την εξήγηση του όρου βρίσκουμε σε δημοσίευμα του 1898, που διευκρινίζει πώς προήλθε: «Η λέξις εργολαβώ και εργολαβία επί της σημασίας του εράν και ερωτοτροπείν προήλθεν εκ του εξής περιστατικού: προ πεντηκονταετίας κάποιος δυσαρεστούμενος δια τας συχνάς εκ της οδού παρελάσεις ομίλου ερωτευμένων νεανιών, είπεν αυτοίς σκωπτικώς και αινιττόμενος τους επί εργολαβία αναλαμβάνοντας την επισκευήν των οδών της πόλεως:

-Μήπως έχετε καμμιά εργολαβία σ’ αυτό το δρόμο;

Εξ αυτού επήγασε το εργολάβος, εργολάβα και εργολαβώ εις την συνεκδοχικήν του σημασίαν. Το όνομα δε τότε γενόμενον της μόδας, απεδόθη και εις το γνωστόν γλύκυσμα». (ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ ΕΣΠΕΡΙΝΗ 3-1-1898).

Λαϊκότροποι χαρακτηρισμοί για τους ερωτιδείς είναι ο «γκομενιάρης» και ο «γκομενάκιας», οι οποίοι επιδίδονται στο «γκομενιλίκι» ή «γκομένισμα», που είναι η επιδίωξη ανεύρεσης ερωμένης.

Ο πιο συνηθισμένος όρος είναι το «καμάκι», το γνωστό αλιευτικό εργαλείο, που στην περίπτωση μας χρησιμοποιείται για την αλίευση γυναικών, οι οποίες στην αργκοτική διάλεκτο ανάλογα με τον τύπο τους λαμβάνουν ονόματα ιχθύων: μελανούρι (εντυπωσιακή μελαχρινή), γαρίδα (με άσχημο πρόσωπο και ωραίο σώμα), σαλουβάρδα (κακομούτσουνη), μαριδάκι (ανήλικη).

Στη νεοελληνική οι περισσότεροι όροι προέρχονται από το ρήμα γαμώ, το οποίο δεν ταυτίζεται ερμηνευτικά με το αρχαιοελληνικό γαμέω-ω που σημαίνει νυμφεύομαι. Από σπάνιο λεξικό των αρχών του 19ου αι. αντιγράφω: «ΓΑΜΩ, λέξις ήτις από παλαιάν σεμνήν σημασίαν, του λαμβάνω γυναίκα ευρισκομένην συχνά και εις την Νέαν Διαθήκην σημαίνει σήμερον, Πορνεύω ή Μοιχεύω ουδέ προφέρεται πλην από αναισχύντων ανθρώπων στόματα. Της ασέμνου ταύτης σημασίας σώζεται παράδειγμα εις το αισχρόν σύγγραμμα του Λουκιανού Λούκιος ή Όνος: «Την δε γυναίκα ανατρέψας εις την οδόν, γαμείν εβούλετο».

Ο πιο αποτυχημένος από τους κατακτητές, σύμφωνα με το «Λεξικό της πιάτσας» του Βρασίδα Καπετανάκη, είναι ο «Καληνυχτάς» αυτός που «συνοδεύει στερεοτύπως τας κυρίας μέχρι της εξωθύρας της οικίας των, έξωθι της οποίας, εισπράττει από τας συνοδευομένας, έν ευγενές «Μερσί, Καληνύχτα σας» αντί των εξόδων της εσπέρας τα οποία ανελλιπώς αυτός πληρώνει και μένει σαν στήλη άλατος. Ο πιανόμενος κορόιδο από τον έξυπνο και πονηρό θηλυκόκοσμο»

Και πού καταλήγει το ερωτικό παιχνίδι, που ξεκινά από την ερωτοτροπία; Ποιος ο νικητής και ποιος ο χαμένος; Πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, που απλώς επιβεβαιώνουν τον κανόνα, ο άνδρας είναι αυτός που τελικά δηλώνει πλήρη ερωτική υποταγή στην γυναίκα που αφελώς νομίζει ότι κατέκτησε και η οποία τεχνηέντως τον αφήνει να πλανάται στην οικτρά πλάνην του.

Αν κάποιοι απόγονοι του αφελούς Αδάμ διαφωνούν με την εκτίμησή μου ας διαβάσουν τη μυθολογία μας και θα μάθουν ότι ακόμη και ο πιο δυνατός πρόγονος μας, ο Ηρακλής, υποδουλώθηκε σε μια γυναίκα, στη βασίλισσα της Λυδίας Ομφάλη. Ο άντρας που κατάφερε να πετύχει τους 12 πιο δύσκολους άθλους κατάντησε να ντύνεται με γυναικεία φορέματα, ενώ εκείνη φορούσε δέρμα λιονταριού και κρατούσε στο χέρι ρόπαλο. Χρησιμοποιώντας αδράχτι ο ημίθεος γιος του Δία έγνεθε μαζί με τις δούλες της βασίλισσας και κατά τις γιορτές του Διονύσου συνόδευε την Ομφάλη κρατώντας μια χρυσή ομπρέλα πάνω από το κεφάλι της. Η Ομφάλη υπήρξε το θηλυκό αρχέτυπο της απόλυτης εξουσίας των θηλυκών που δυστυχώς συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Αν, λοιπόν, οι σημερινοί γελοιογράφοι ήθελαν να παρουσιάσουν πιστά τις σύγχρονες ερωτικές σχέσεις των δύο φύλων θα έπρεπε να δείχνουν μια γυναίκα ντυμένη με κοντή φούστα που κρατά με το ένα χέρι το κινητό της τηλέφωνο και με το άλλο σέρνει από τη μύτη, το αυτί ή το όσχεο τον άντρα που διάλεξε για σύντροφό της.

Ανάρτηση στο facebook

Σχολιάστε