My Twitter Feed

10 Μαΐου, 2024

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

Επίσκεψη Δένδια για ευρωεκλογές -

Πέμπτη, 9 Μαΐου, 2024

ΠΑΣΟΚ: Το πρόγραμμα ομιλιών -

Τετάρτη, 8 Μαΐου, 2024

3,8 εκ. για συντήρηση δρόμων -

Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024

Στη Βουλή οι διακοπές σε φ/β -

Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024

ΑΔΕΔΥ: Όλοι σε απεργία 1ης Μάη -

Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024

Κάλεσμα φορέων για τη 1η Μάη -

Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024

ΑΟΚ: Απίστευτη ανατροπή από το ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ -

Κυριακή, 28 Απριλίου, 2024

Βροντερό “παρών” για την Υγεία -

Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

Απλές κι “εύκολες” παρεμβάσεις

…εκδημοκρατισμού.

Του Όμηρου Ταχμαζίδη*


Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ στην τοπική αυτοδιοίκηση, πρώτου και δεύτερου βαθμού, στη χώρα είναι κάτι παραπάνω από θλιβερή. Είναι παράγοντας αποσάρθρωσης του δημοκρατικού πολιτεύματος. Προθάλαμος επιβολής ενός αντιδημοκρατικού καθεστώτος. Ο εκδημοκρατισμός του πλαισίου λειτουργίας των αυτοδιοικητικών θεσμών είναι ζήτημα εύρυθμης λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος και οικονομικής επιβίωσης της χώρας.

ΔΕΝ ΕΠΕΚΤΕΙΝΟΜΑΙ σε ερμηνείες τούτης της θέσης. Είναι, σχεδόν, αυταπόδεικτη σε όσους και όσες, αντιμετωπίζουν με διανοητική εντιμότητα και θάρρος την πολιτική πραγματικότητα.

ΠΡΟΧΩΡΩ στη διατύπωση ορισμένων αναγκαίων θεσμικών και “τεχνικών” αλλαγών, οι οποίες δύνανται να αναζωογονήσουν το ενδιαφέρον για την πολιτική και τα κοινά, και την αποτελεσματική και δημοκρατική λειτουργία του πολιτεύματος.

ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥ ΝΟΜΟΥ

Ε Θ Ν Ι Κ Ε Σ Ε Κ Λ Ο Γ Ε Σ: Ανεξαρτήτως επιλογής εκλογικού συστήματος (απλή ή, μορφές ενισχυμένης αναλογικής) απαιτείται η σμίκρυνση των εκλογικών περιφερειών στις εθνικές εκλογές. Οι εκλογικές περιφέρειες θα πρέπει να καταστούν εποπτεύσιμες από τους υποψηφίους και η έκτασή τους να είναι τέτοια ώστε να διασφαλίζει δυνατότητες, όσο το δυνατόν πιο ισότιμης “ορατότητας” τους στην τοπική κοινωνία και δημοσιότητα.

ΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ αυτό θα διασφαλιστεί η άμεση και στενότερη επαφή των πολιτευτών με το εκλογικό σώμα της περιοχής τους και θα μειωθεί ο ρόλος των εξωγενών παραγόντων (γουτεμβεργιανός και ηλεκτρονικός τύπος και μέσα κοινωνικής δικτύωσης) και εξωθεσμικών παρεμβάσεων για χάρη αλλότριων (οικονομικών κυρίως) συμφερόντων εις βάρος των αντίστοιχων του κοινωνικού σώματος.

Δ Η Μ Ο Τ Ι Κ Ε Σ Ε Κ Λ Ο Γ Ε Σ: Εδώ πρέπει να ακολουθηθεί η ακριβώς αντίθετη διαδρομή. Στα μεγάλα πολεοδομικά συγκροτήματα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πειραιάς) της χώρας θα πρέπει να συγκροτηθούν ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΙ δήμοι και να καταργηθούν οι αντίστοιχοι περιφερειακοί με την μετατροπή τους σε διαμερίσματα του ενιαίου μητροπολιτικού σχήματος.

Π Ε Ρ Ι Φ Ε Ρ Ε Ι Α Κ Ε Σ Ε Κ Λ Ο Γ Ε Σ: Είναι τεράστιας σημασίας η ΑΣΥΓΧΡΟΝΗ διεξαγωγή των περιφερειακών εκλογών. Από μόνο του το γεγονός διαφορετικής χρονικής στιγμής στη διεξαγωγή μιας περιφερειακής εκλογικής αναμέτρησης προσδίδει σε αυτή μεγαλύτερη πολιτική σημασία και αυξάνει το ενδιαφέρον και τον πολιτικό ανταγωνισμό για τη δεδομένη διοικητική επικράτεια. Αυτό θα είναι εξαιρετικά ευεργετικό για την αναζωογόνηση της ελληνικής επαρχίας.

ΕΑΝ π.χ. γίνονται εκλογές μόνο σε μια ή δύο περιφέρειες τότε το ενδιαφέρον και της κεντρικής πολιτικής τάξης θα επικεντρώνεται σε αυτήν/ες και θα εξαναγκάζονται τα πολιτικά κόμματα να παρουσιάζουν συγκεκριμένο και επεξεργασμένο πρόγραμμα για την εν λόγω περιοχή/ες.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ και οι τοπικές κοινωνίες θα μπορούν να φέρνουν στο προσκήνιο τα δικά τους προβλήματα και τις δικές τους προτεραιότητες ως αιτήματα κεντρικής πολιτικής και όχι να “χάνονται” ως παρακατιανοί εταίροι σε μια γενικότερη κεντρική πολιτικοκομματική σύγκρουση.

Η ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ των λειτουργιών της Ελληνικής Δημοκρατίας μπορεί να αρχίσει από τέτοια ανέξοδα και εύκολα “τεχνικά” μέτρα εκδημοκρατισμού του πολιτικού συστήματος.

ΝΟΜΙΚΗ ΡΥΘΜΙΣΗ για συμμετοχή στις αυτοδιοικητικές (πρώτου και δεύτερου βαθμού) εκλογές ΜΟΝΟ πολιτικών κομμάτων. Οι ανεξάρτητοι συνδυασμοί, οι οποίοι θα θέλουν να συμμετέχουν στις εκλογές της αυτοδιοίκησης, θα γίνονται υπό την προϋπόθεση συγκεκριμένων θεσμικών δεσμεύσεων και όρων που θα προβλέπει και θα καθορίζει μια νέα νομοθεσία.

ΤΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ από διάφορες χώρες της Ευρώπης και γενικώς του ευρωδυτικού κόσμου είναι πάμπολλα και μπορούν να επιλεγούν, για “αντιγραφή”, τα πιο κοντινά στην ελληνική περίπτωση, εάν υπάρξει δυστοκία ιδεών εξ αιτίας της γνωστής χαμηλής κατάρτισης κυβερνητικών και κομματικών στελεχών.

ΝΑ ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΤΙΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΑΤΗ ότι δεν πρέπει να μπερδεύονται τα κόμματα στις εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η θεσμική υποβάθμιση των κομμάτων στις τοπικές κοινωνίες σημαίνει ενδυνάμωση της κυριαρχίας του πελατειακού κράτους και της αντίστοιχης διαφόρων συντηρητικών κομματαρχών. Το σημερινό τέλμα στην τοπική αυτοδιοίκηση είναι η καλύτερη απόδειξη αυτού του γεγονότος.

ΝΟΜΙΚΟΣ προσδιορισμός των επαρκών οικονομικών πόρων που δικαιούται ο πρώτος και δεύτερος βαθμός αυτοδιοίκησης και απαγκίστρωση και επέκταση κρίσιμων αρμοδιοτήτων τους, σε πλήρη αντίθεση με τη σημερινή οικονομική εξάρτηση και πολιτική ομηρεία από τα εκάστοτε υπουργεία του συγκεντρωτικού κράτους. (Αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο στο σημερινό συγκεντρωτικό κράτος και την πελατειοκεντρική δομή του, αλλά κρίνεται αναπόφευκτο, εάν επιδιώκουμε, πραγματικά, τον εκδημοκρατισμό του πολιτικού συστήματος).

ΑΥΤΑ σε μια πρώτη θεώρηση της κατάστασης και σε σχέση με τα “εύκολα” της υπόθεσης, εφόσον εξαρτώνται απλώς από τη λεγόμενη “πολιτική βούληση”.

*Oργανωτικός γραμματέας της ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗΣ (www.sopro.gr )

Σχολιάστε