My Twitter Feed

28 Αυγούστου, 2022

ΕΙΔΗΣΕΙΣ.ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ:

Επανέρχεται η γιορτή του Κιλκίς -

Κυριακή, 28 Αυγούστου, 2022

Οι πέντε μικροί Αϊνστάιν του Κιλκίς! -

Σάββατο, 27 Αυγούστου, 2022

“Πράσινο” για το Open Mall Κιλκίς -

Σάββατο, 27 Αυγούστου, 2022

Παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο -

Σάββατο, 27 Αυγούστου, 2022

Περιοδεία με θέμα την άρδευση -

Πέμπτη, 25 Αυγούστου, 2022

Συνέχεια μείωσης των κρουσμάτων -

Τετάρτη, 24 Αυγούστου, 2022

Διορισμός 35 εκπαιδευτικών -

Τετάρτη, 24 Αυγούστου, 2022

Ασφαλτοστρώσεις στη ΔΕ Κιλκίς -

Τετάρτη, 24 Αυγούστου, 2022

Απιστία και λαϊκό τραγούδι

Του Θανάση Βαφειάδη.


Η απιστία στο γάμο, τη μνηστεία ή την ερωτική σχέση είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο που απασχόλησε έντονα την ανθρωπότητα κατά το παρελθόν. Στις μέρες μας ελάχιστα φαίνεται να την ενδιαφέρει, καθώς η χαλάρωση των ηθών έκανε «το κέρατο να πηγαίνει σύννεφο» και τους άπιστους να αυξάνονται και να πληθύνονται και να γίνεται ο αριθμός αυτών «ως η άμμος της θαλάσσης».

Όψεις του φαινομένου αυτού έχουν σχολιασθεί άλλοτε με τη σοβαρότητα των φιλοσόφων που το απόσταγμα της σοφίας τους συμπυκνώνεται σε ρήσεις του τύπου «Μοιχεία είναι η εφαρμογή της δημοκρατίας στον έρωτα» και άλλοτε με την ελαφρότητα του συμπονετικού ανθρώπου που δίνει εύκολα το συγχωροχάρτι και δικαιολογεί τους άπιστους ισχυριζόμενος πως «και οι παντρεμένοι έχουν ψυχή».

Ποταμοί μελάνης έχουν χυθεί για να διερευνήσουν τις αιτίες της συζυγικής απιστίας και πλήθος εξηγήσεων έχουν δοθεί, από τις πλέον επιστημονικές όπως η πρόσφατη ανακάλυψη του γονιδίου της απιστίας που η βιολογία διαβεβαιώνει ότι ενδημεί στο ανθρώπινο DNA έως τις πλέον αφελείς, όπως την αστρολογική άποψη ότι η θέση των πλανητών σε σχέση με τον ωροσκόπο επηρεάζει την ερωτική συμπεριφορά των ζωδίων.

Επειδή δεν έχω ουδεμία διάθεση να καταπιαστώ με κοινωνιολογικές αναλύσεις, θα αναφερθώ μόνο στο τρόπο που αντιμετωπίζεται το ζήτημα αυτό στο λαϊκό μας τραγούδι σε όλες τις εκφάνσεις του, από το ελαφρολαϊκό μέχρι το καψουροτράγουδο.

Ξεκινώντας με το ζήτημα της αβάσταχτης βαρύτητας της υποψίας αναφέρω το «Ψύλλοι στ’ αυτιά μου μπήκανε» (Τόλης Βοσκόπουλος), όπου δυο αναμμένα τσιγάρα στο τασάκι, το ένα μάλιστα με βαρύ χαρμάνι, δημιουργούν εύλογα ερωτήματα για το ποιός ήταν προηγουμένως στο σαλονάκι της κυρίας. Επιπλέον γεννούν υποψίες, που αν τελικά επαληθευτούν η «κυρά» θα λάβει ολοταχώς την άγουσα προς τη μάνα της. Συνήθως όμως δεν κατευθύνεται η άπιστη προς τη μητρική αγκάλη αντιθέτως σπεύδει η μάνα της προς βοήθεια, οπότε για τον σύζυγο επέρχεται δεύτερο χτύπημα ισχυρότερο του πρώτου.

Βεβαίως «κάλλιον του θεραπεύειν το προλαμβάνειν» γι’ αυτό και η Πέγκυ Ζήνα προειδοποιεί:

«Αν πας με άλλη θα σου σπάσω το κεφάλι
Πρόσεξε καλά θα γίνει σαματάς
γιατί είσαι πονηρούλης κι άλλες μην κρυφοκοιτάς».

Το ίδιο πράττει και ο πολλά βαρύς Στράτος Διονυσίου συμβουλεύοντας με απειλητικό τόνο:

«Κάτσε φρόνιμα κυρά γιατί θα γίνω απάνθρωπος
αν μάθω πως ξεφύτρωσε στη μέση τρίτος άνθρωπος».

Αν οι υποψίες εστιάζονται σε συγκεκριμένο πρόσωπο, όπως ο συνήθης ύποπτος, ο κουμπάρος, τότε απαγορεύεται αυστηρώς και δια ροπάλου η πρόσβαση ή προσέγγιση του στη συζυγική εστία για να μη συναντηθεί με τη ζωηρή σύζυγο, που διαφαίνεται πως υποδαυλίζει την ανεπίτρεπτη οικειότητα:

«Κάθε βραδάκι με ρωτά για σένα ο κουμπάρος
θα φταις εσύ γιατί πολύ του έχεις δώσει θάρρος»
(Στελλάκης Περπινιάδης).

Για την επικινδυνότητα του κουμπάρου εκτενής αναφορά γίνεται στο ομώνυμο τραγούδι του Νίκου Γούναρη

«απ’ του γάμου τις πληγές τις τρομερές
ο κουμπάρος είναι η πρώτη μεσ’ τις πρώτες».
Ο σύζυγος σπανίως καταφέρνει να τον ελέγξει, τον ανέχεται καθώς αλωνίζει μέσα στο σπίτι του δυο φορές την εβδομάδα τουλάχιστον και στο τέλος καταντάει να του κρατάει το φανάρι:

«Ο κουμπάρος, ο κουμπάρος
τον κουμπάρο του τον κάνει νάναι φάρος».

Στο αιώνιο ερώτημα γιατί ο κουμπάρος είναι τόσο αξιέραστος η απάντηση είναι διότι τυγχάνει «γλυκοτσούτσουνος», όπως μαρτυρούν οι στίχοι:

«Έχει μέλι, έχει μέλι
του κουμπάρου το κουνέλι»
(Μπάμπης Παπαδόπουλος)

Οι υπόνοιες για την άτακτη ζωή της συζύγου σηματοδοτούν και την εκκίνηση της παρακολούθησης, η οποία δηλώνεται ευθαρσώς από το σύζυγο, ο οποίος εξομολογείται και τους λόγους που τον οδήγησαν σε αυτή του την απόφαση: «Παρακολουθείσαι παρακολουθείσαι

έχω υποψίες άπιστη πως είσαι
από τα μάτια μου εγώ λεπτό δε θα σ’ αφήσω
κι αν είσαι τίμια θα ‘ρθω συγνώμη να ζητήσω»
(Σταμάτης Γονίδης).

Αν η παρακολούθηση παρουσιάζει δυσκολίες ο/η σύζυγος μπορούν να απευθύνονται στην ΕΥΠ για τη σχετική «επισύνδεση».

Πολλά άσματα επιμένουν ότι η απιστία οφείλεται σε γενετικούς παράγοντες και ότι υπάρχουν εκ γενετής άπιστες. Χαρακτηριστικό αυτής της άποψης το

«Για την απιστία είσαι γεννημένη
σπίτι δεν υπάρχει να σε περιμένει
τη ζωή την παίρνεις πάντοτε στ’ αστεία
είσαι συ πλασμένη για την προδοσία»
(Παναγιώτης Μιχαλόπουλος).

Όταν γίνεται αντιληπτή η ροή της αμαρτίας στις φλέβες της, η άπιστη απορρίπτεται ασκαρδαμυκτί και εκδιώκεται από την οικογενειακή στέγη με τον ίδιο σκαιό τρόπο που εξεδιώχθη από τον παράδεισο η μακρινή της πρόγονος Εύα:

«Είσαι αμαρτωλή δε σε θέλω πια
είσαι αμαρτωλή φύγε μακριά»
(Ζαφείρης Μελάς).

Η αποπομπή της άπιστης είναι κοινωνικά αποδεκτή, αφού καθολική είναι η αίσθηση πως

«Η πιο μεγάλη αμαρτία
είναι στον κόσμο η απιστία»
(Στέλιος Καζαντζίδης).

Βεβαίως, πριν τη διάσπαση ενός ερωτικού δεσμού πρέπει να υπάρχει σαφής δήλωση των ηθικών αρχών του καθενός αλλά και των προθέσεων του σε περίπτωση απιστίας:

«Την απιστία δεν τη συγχωράω,
γι’ αυτό αν θέλεις να σε αγαπάω
ποτέ να μη σκεφτείς να μου την κάνεις,
γιατί να ξέρεις ότι με χάνεις»
(Λίτσα Γιαγκούση).

Σε κάποιες περιπτώσεις η αποκάλυψη μιας παράνομης σχέσης γίνεται με τη συνδρομή κατοικίδιων, όπως τα πολύχρωμα τροπικά πτηνά που μιμούνται την ανθρώπινη φωνή:
«Τόπε τόπε ο παπαγάλος
ότι σ’ αγκαλιάζει άλλος»
(Λευτέρης Πανταζής).

Άλλοτε πάλι το κατοικίδιο αρνείται να αποκαλύψει το ένοχο μυστικό γιατί δε θέλει να πληγωθεί ο κύριος του, όπως περιγράφεται στο τραγούδι «Ένας σκύλος και μια γυναίκα» (Στέλιος Καζαντζίδης). Ο πιστός σκύλος αποχωρεί οικειοθελώς γεμάτος ντροπή και πόνο γιατί δεν αντέχει να βλέπει την αχάριστη να φιλάει τον εραστή και ταυτοχρόνως να επιδαψιλεύει θωπείες στον αφελή κύριο του.

Ο σύζυγος, βεβαίως, το μανθάνει τελευταίος, όπως έγραψε ο αξεπέραστος Ροΐδης και το πληροφορείται από τους φίλους του ή από τις καλύτερες φίλες της γυναίκας του και όχι από την ίδια, η οποία το αποκρύπτει επιμελώς, με τον ίδιο επιτυχή τρόπο που αποκρύπτει με το μακιγιάζ τις ατέλειες του προσώπου της. Σε καμία περίπτωση η απιστήσασα δεν ακολουθεί τις υποδείξεις του εραστή να ανακοινώσει τηλεφωνικά στον κερασφόρο σύζυγο ότι «του τα έχει φορέσει», όπως στο τραγούδι του Σταύρου Λιβυκού:

«Πάρε τηλέφωνο στον κερατά
καλύτερα τώρα παρά μετά
πες του καθαρά πως δεν τον αγαπάς
πες του καθαρά ότι τον απατάς».

Η αποκάλυψη της αλήθειας είναι πάντοτε οδυνηρή αλλά όταν συμπίπτει με ένα σημαντικό σταθμό του έγγαμου βίου αποκτά πιο τραγικές διαστάσεις. Αυτό περιγράφει ο Χρήστος Αυγερινός για τον ανυποψίαστο σύζυγο που θέλοντας να γιορτάσει με τη συμβία του την επέτειο του γάμου τους αγοράζει μια ανθοδέσμη, αλλά πληροφορείται αίφνης τα καθέκαστα. Απομένοντας με το λουλουδικό στο χέρι μονολογεί:

«Βρήκες μέρα να λερώσεις τη βέρα
βρήκες μέρα το στεφάνι να πατήσεις
βρήκες μέρα να λερώσεις τη μέρα
βρήκες μέρα να με απατήσεις»

Όσον αφορά την κατάληξη ενός παράνομου δεσμού αυτός είτε κόπτεται σαν τον Γόρδιο και λύεται «Εδώ τελειώνει δυστυχώς, ένας παράνομος δεσμός» (Αντώνης Ρεπάνης), είτε συνεχίζει να φυτοζωεί εφόσον δεν υπάρχει άλλη διέξοδος:

«Δεν υπάρχει ευτυχία που να κόβεται στα τρία
στην περίπτωση μας όμως δεν υπάρχει άλλος δρόμος»
(Λίτσα Διαμάντη).

Όλα αυτά βεβαίως συνέβαιναν στην προ κόβιντ εποχή γιατί μετά την εμφάνιση της πανδημίας τα πράγματα έχουν αλλάξει και η μακροχρόνια απομόνωση έκανε τους ανθρώπους να σαλτάρουν εντελώς. Τι ακριβώς συμβαίνει με την απιστία στις μέρες μας θα το πληροφορηθούμε από τα τραγούδια που θα κυκλοφορήσουν τα επόμενα χρόνια. Το μόνο ερώτημα είναι αν τα μελλοντικά τραγούδια θα έχουν την ίδια … ποιότητα!!! στίχων με τα προαναφερθέντα. Γιατί αν είναι χειρότερα δε μπορώ να φαντασθώ καν τι μπορεί να λένε.

Καλή συνέχεια σε ό,τι κάνετε αγαπητοί φίλοι και μακριά από «αταξίες», γιατί οι καιροί είναι επικίνδυνοι. Σε περίπτωση που δεν ακολουθήσετε τη συμβουλή μου και συλληφθείτε επ’ αυτοφώρω σκεφτείτε να πείτε κάτι καλύτερο από το «δεν είναι αυτό που νομίζεις».

Ανάρτηση στο facebook

Σχολιάστε